Kul att vi har en finansminister som säger att han är feminist..

Mina politiska motståndare vill att jag ska vara mer positiv till regeringen här på bloggen.  Ett plus med finansministern är att han är feminist (till skillnad från jämställdhetsministern)

 Att vara feminist är att se att kvinnor fortfarande är underordnande männen och är beredd att göra något åt det. Det är kul att finansministern ser att vi fortfarande har et ojämställt samhälle.

Tyvärr verkar han inte få resten av regeringen med sig på att förändra detta.

Eller så vet han inte hur han ska göra.

Idag blir det debatt i Riksdagens kammare om dessa frågor. Jag och mina kollegor Hillevi Larsson,. Carina Ohlsson, Fredrik Lund och Eva- Lena Jansson ska delta i debatten.

Det är välkänt att kvinnor har lägre inkomster och pensioner än män samt i lägre utsträckning äger förmögenheter, fastigheter och företag.

Inkomstklyftan mellan kvinnor och män har ökat med mer än en tusenlapp i månaden under mandatperioden. Regeringens ofinansierade skattesänkningar och nedskärningar i skolan, vården och omsorgen, där huvuddelen av de anställda är kvinnor, har bidragit till denna utveckling. Politiken har inneburit att den tiondel som tjänar mest har fått nästan lika mycket som 60 procent av hela svenska folket. Den tiondelen består till 76 procent av män. Sammantaget har regeringens skattesänkningar gett männen 30 procent mer än kvinnorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0