Noterar att MP inte fått igenom sitt krav på höjning av bensinen med 2 kr
Ser i DN och i många andra media att bensinen ”bara” ska gå upp 49 öre under nästa mandatperiod. Ur miljösynpunkt är det naturligtvis viktigt att höja koldioxidskatten. Men det är också en inkomstkälla för staten. Inkomster som kan finansiera välfärd, delar av infrastrukturinvesteringar och en mer rättvis fördelning.
Men för människor som inte har tillgång till kollektivtrafik är bilen både nödvändig och bra. Därför är det viktigt att eventuella bensinprishöjningar kombineras med höjt reseavdrag till jobbet.
Men det är kul att Dagens Arena skriver på temat Rör inte min statsjeep och det faktum att många faktiskt tar bilen trots att det finns alternativ.
Det tillkommer väl moms på skattehöjningen också? Hur skall pensionärer i glesbygd kompenseras?
Vi är många mindre bemedlade vars enda "nöje" är bilen och små bilturer ,i norr har vi dålig kollektivtrafik och behöver bilen,långa avstånd och glöm inte oss alla som kanske är sjuka och i behov av att ta egen bilen för att handla,ta oss till läkare eller kunna träffa vänner med mera,alla dessa grupper glöms jämt bort
Men vi som inte har alternativ då? Det är mer än gångavstånd till affär, post och bank och till barnens aktiviteter efter skolan. Hur ska vi kompenseras? Ska våra barn straffas för en politik som glömmer att det finns glesbygd? Ska vi skaffa egna kor, grisar och höns så att vi bara behöver åka och handla ett par gånger i månaden?
@sten
Nej, momsen är redan inräknad. Och i snitt handlar det bara <a href="http://blogg.svd.se/faktakollen?id=19144">om en femtiolapp i månaden</a>.
Såg debatten mellan Maria Wetterstrand och Anders Borg. Anders Borg är kanske den mest trovärdiga och duktiga i regeringen men där fick han ordentligt på tafsen!