Jag vill att hon talar om Frihet

 

När jag lyssnade på Mona Sahlin i Almedalen tyckte jag att hon gjorde sitt bästa tal någonsin.

Nu har jag naturligtvis förväntningar om att hon gör ett minst lika bra tal igen.
Vad ska Mona Sahlin tala om 15 augusti?

Jag vill att hon talar om frihet. När SSU startade sin tidning Frihet för 85 år sedan. Var målet att varje människa skulle få bli fri, fri från förtryck av kapitalismen, fri från en enväldig arbetsgivare, fri från fattigdom.

Målet om frihet för varje enskild individ finns kvar. Frihet från maktmissbruk, frihet från mäns makt över kvinnor, frihet att välja själv. Frihet att få göra klassresa upp eller ner. Läkarens son ska vara fri att få vara busschaufför om han vill. Lokalvårdarens dotter ska vara fri att bli advokat. Men för det krävs att vi ställer upp på varandra och håller ihop samhället. Inte sliter isär det som den nuvarande regeringen gör.

De tror att ökade klyftor är bra. Att den fattige arbetar hårdare för att klättra uppåt. De har fel.

Vi behöver ett samhälle där alla har möjligheter. I Möjligheternas land har alla chansen. Men frihet för den enskilde får inte gå ut över andra. Att vara så fri att man också klarar att ta ansvar. Att kollektivet är till för den enskildes möjlighet till att förverkliga sina drömmar. Många vill missförstå oss, de tror att vi sätter kollektivet före individen. Men i själva verket är kollektivet till för individen. Jag hoppas att Mona beskriver det den 15 augusti.

 

 

 

 

 

Läs mer:  NetRoots Annika Högberg, Peter Högberg, Staffan Lindström, Peter Andersson, Johan Westerholm, Martin Moberg , HBT-sossen och Rosemari Södergren.


Kommentarer
Postat av: Cissi

Hoppas du får en fin lördag! =)

2010-08-07 @ 16:03:56
URL: http://ceciliav.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0