Littorin vägrar svara om JUGEN

 

Jag har lagt en interpellation om jobb och utvecklingsgarantin, den så kallade JUGEN. Det har jag gjort eftersom många långtidsarbetslösa kontaktat mig.

De är fattiga, frustrerade och förbannade över hur de har blivit behandlade.

Många beskriver sin situation som underbetald och utnyttjad eftersom de arbeten de utför inte leder till jobb.

Döm om min förvåning när arbetsmarknadsministern inte vill bemöda sig med att ge ett svar förrän om 6 veckor.

Reglerna är sådana att ministern ska svara inom 2 veckor när en Riksdagsledamot lagt en interpellation. Detta struntar Littorin i blankt.

Tänk om de människor som är inskriva i jobb och utvecklingsgarantin skulle strunta i reglerna. Då skulle de bli avstänga, utan ersättning och straffade.

Nu har jag skrivit till talmannen och bett honom att ta Littorin i örat. Jag hoppas han gör det.

 

Så här har jag skrivit

Jag har blivit hänvisad till talmannen i frågan om att statsrådet Littorin inte kan besvara min interpellation inom två veckor utan väljer att besvara den 6 veckor efter det att den är inlämnad.

Kan talmannen be ministern hålla sig till reglerna?

 

"Talmannen bestämmer efter samråd med statsrådet och interpellanten vid vilket sammanträde svaret skall lämnas (6.1.2 RO). Denna regel har fr.o.m. riksmötet 2004/05 tillämpats på följande sätt:

Statsrådet meddelar när inom tvåveckorsperioden interpellationen kan besvaras. Kammarkansliet tillser att interpellanten omedelbart underrättas om förslaget till debattdag"

 

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GX10381


Kommentarer
Postat av: Ewa Green

I dag är du bara bäst, må jag säga! :)

Trots att jag är så arg på den mannen så fick jag mig ett litet leende här. Nyp till ordäntligt!

Här gäller ju tydligen inga regler från hans håll i alla fall

2010-05-20 @ 02:19:14
Postat av: Linda Åberg, Höga Kusten Poeten

Jag tror att jag har kontaktat Littorin ett femtontal gånger, nån gång har han svarat men svaren är i mitt tycke politiskt tjafs, mycket blahablaha då han inte svarar på frågor! Men det är bra att vi är så många som möjligt som kontaktar honom.

Det lär han behöva, så att han inser allvaret i att vara arbetsmarknadsminister!

Postat av: Ljuramannen

Utgår från att Littorin inte vill ha någon brådska eftersom han vill tänka genom svaret noga och väl.

Förväntar mig därmed ett grundligt genomtänkt och välformulerat svar. Gärna långt och innehållsrikt.

2010-05-20 @ 20:32:53
URL: http://ljuramannen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0