Fram med pengarna till E20
Igår friserade Göteborgs Posten sanningen i god borgerlig propaganda. De påstod att jag sitter på två stolar. De känner inte mig, jag sitter sällan. Å i det här fallet är det faktiskt såväl borgerlig press som borgerliga ledamöter som ska upp till bevis och inte skylla på andra.
När moderaterna var i opposition påstod de i insändare och olika jippoutspel att de skulle fixa E20 på nolltid. Många väljare hade nog trott att de många utspelen, skulle betyda något i konkret handling. Nu låter det annorlunda om det tar tid att planera, finansiera och bygga vägar. Dessutom gör de av valtaktiska skäl plötsligt E20 till en angelägenhet bara för regionen inte för den borgerliga regeringen som faktiskt skickat med för lite pengar.
E20 idag uppfyller inte alls företagens krav rörande leveransprecision och säkerhet. Att bygga ut hela E20 till fyrfältsväg är därför en viktig förutsättning för företagen i Skaraborg. Den enda ombyggda sträckan mellan Lundsbrunn och Holmestad är den som beslutades under socialdemokraternas regeringstid. Sedan har inget hänt. Vi har lyft upp vikten av sträckan förbi Hova och trafikplatsen i Jung. Och just dessa sträckor finns numera med i infrastrukturplanen. Tyvärr skickar inte M-regeringen med pengar så att det räcker till en fyrfältsväg. De menar att kommuner och region ska avstå från vård och omsorg för att delfinansiera vägprojekt.
E 20 är en nationell väg och det är regering och riksdag som beslutar om vad som skall byggas. Det är också ett statligt ansvar att tillskjuta de ekonomiska resurserna som krävs. Men när det gäller förbifart Hova har de bara skickat med pengar till en 2+1 väg . De vill att någon annan betalar. Regeringen måste ta sitt ansvar och finansiera Europaväg E20 till en fyrfältsväg med 110 km/tim som hastighetsgräns hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Inte bara komma med fina ord och sedan påstå att regionen ska betala.