E20 Sveriges farligaste väg, vad gör ministern?

 

Idag ska jag ha en interpellationsdebatt med Catarina Elmsäter Svärd om Sveriges farligaste väg.  När olycksstatistik, trafikmängd och vägstandard sammanställs visar det sig att E20 är Sveriges farligaste väg. E20 från Alingsås till Närkegränsen är den mest olycksdrabbade i Sverige. Under de senaste sex åren har 14 personer dödats och ca 50 har skadats svårt på vägsträckan. Och sedan jag skickade in IPn har det inträffat ytterligare dödsolyckor på E20. Denna vetskap borde innebära omedelbara åtgärder för att snabba på den nödvändiga breddningen till minst fyrfältsväg hela vägen mellan Göteborg och Stockholm.

E20 i Sverige förbinder storstäderna Göteborg och Stockholm men är också nödvändig för transport av gods från Bergslagen till Norra Europas största hamn i Göteborg.  E20 är av avgörande betydelse för nationella och internationella transporter av personer och gods. E

Men E20 är en kraftigt olycksbelastad väg med relativt högt trafikflöde och stor andel tung trafik. Det påbörjade arbetet med motorvägsstandard genom Skaraborg har tyvärr stannat av sedan sträckan Lundsbrunn–Holmestad stod klar. Jag föreslår ministern att alltid se till att åtgärda den farligaste vägen.

 

 

GP


Kommentarer
Postat av: Barbro Markström

Vintern närmar sig och därmed svårigheterna med "bra" snöröjning. Flaskhalsar i form av 2/1 vägar skapar vintertid fullkomligt onödiga och ibland dödliga fällor när 2 vägbanor skall ihop till ett körfält. Personbilar "ska" om lastbilarna som "enligt dom stoppar upp trafiken".

Ingen tanke om att det är personbilistens mat/arbetsmateriel/gods/kläder/vitvaror o.s.v som transporteras framför dom.

1 minuts tidsvinst mot att komma fram till destinationen för personbilisten ställs mot att ligga bakom "proffs" och ibland utländska "livsfarliga" förare med slitna däck och oförsäkrade fordon.

Tankevärt i sammanhanget..

2011-12-06 @ 15:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0