Tjocka, smala, rökare, ickerökare, smarta, dumma, sjuka, friska, korta, långa….

Ska vi bara ha eliten kvar i samhället? Den perfekta kroppen, svarvad som en a-människa, hur ser den ut? När utseendefixeringen tar sig sådana absurda konsekvenser att centerpartister kan får för sig att en viss grupp av människor ska betala mer i skatt har det gått för långt.

På tok för långt.

Redan nu betalar sjuka, arbetslösa och pensionärer mer i skatt än de som arbetar. Det kallas för arbetslinjen eftersom de påstås vara lata så ”hittar de sig ett jobb” om de straffas med högre skatt. En del borgerliga ledamöter har inte ens en aning om att a-kassa, pensionen och sjukersättningen redan är lägre än när man arbetar. De vet inte att väldigt få ens får 80% av sin tidigare inkomst.
Och nu kommer alltså nästa steg i samhället för att det ska bli större skillnader mellan de ”bästa” och de ”sämsta”. Eftersom centerpartisten fortsätter med nya förslag om hur skillnaderna ska öka så kan det ju vara en desperat handling från ett kommunalråd som vill komma ut i rampljuset.
Men eftersom borgare gillar större skillnader så är det hög tid att protestera

 

Kanske är det på sin plats att påminna om Martin Niemöller dikt

 

 

"När nazisterna hämtade kommunisterna,
teg jag;
jag var ju ingen kommunist.
När de spärrade in socialdemokraterna,
teg jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga,
lät jag bli att protestera;
jag var ju inte med i facket.

När de hämtade judarna,
lät jag bli att protestera;
jag var ju ingen jude.

När de hämtade mig,
fanns det ingen kvar som kunde protestera."

Martin Niemöller



ab 2 rasmus 18 kommentarer Kommunalråd vill ha tjockisskatt; 21 kommentarer Kommunalråd vill beskatta tjocka - Startsidan; 19 kommentarer Starka reaktioner mot tjockisskatt; 12 kommentarer Högre skatt för hälsosamma mer logiskt; 14 kommentarer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0