Nationaldagen, kungen och sommarglädje

-          Det är som finast just nu,

så sa min farmor minst 100 gånger när vi åkte ut för att fika bland blommor, fågelsång och fantastisk grönska på underbara Kinnekulle. Vi gjorde ofta utflykter men just den episoden för 15-20 år sedan etsade sig fast i sinnet. Att se sin farmor så överlycklig bland, gullvivor, vitsippor och liljekonvalj.

 

Att Sverige är som finast i maj och juni är helt klart värt att firas. Vi kan naturligtvis fira varenda dag men det känns rätt bra att fira nationaldagen i dag den 6 juni. Inte för att vi slutit någon fred den dagen eller något särskilt viktigt mer än en författning, utan för att det är som finast just nu.

 

Visst finns det åsikter om att fira på midsommar i stället, men jag har inget emot att fira båda dagarna och tycker dessutom om helgdagar som inte har med religion att göra. Jag ska fira genom att hälsa nya medborgare välkomna i stadshuset i Skövde, sedan fortsätter festligheterna med sång, dans, uppträdanden i Helensparken. Jag hoppas att nyanlända ska trivas i sitt nya hemland och att vi kan inspireras och glädjas åt varandra

 

En som brukar ha mycket att göra en sådan här dag är kungen. Han har det kanske lite extra hektiskt i dag mer än han brukar på nationaldagen…....

Jag har inte följt alla turerna och måste erkänna att jag har lite svårt att uppröras över hans göranden och låtanden. Eftersom jag inte tycker någon är värd mer än någon annan, har jag inte högre förväntningar på honom än på någon annan. Jag tycker inte att någon ska födas till ett ämbete och tycker att vi borde avskaffa kungahuset. Det är väl därför jag inte bryr mig särskilt mycket om vad de hittar på.

 

Jag gläds hellre åt grönskan, blommorna, doften och fågelsången och håller med min farmor

- det är som finast just nu


ab ab exp exp  DN Birro

 


Kommentarer
Postat av: Mikael

Viktigt att vi vårdar vår nationaldag, vågar bevara det som är svenskt, men även ta in influenser från andra håll förstås.



Fram för ett samhälle i samförstånd :)

2011-06-06 @ 15:56:28
URL: http://goo.gl/HTYAB
Postat av: kent

Tycker du att kungen ska få umgås i kriminella kretsar?

2011-06-06 @ 16:37:23
Postat av: Monica

Absolut inte, det verkar som han har lite "märkliga" vänner. Ingen borde umgås med kriminella, som offentlig person har man ett extra ansvar.

2011-06-06 @ 17:29:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0