Det där med ekonomisk makt och jämställdhet....

Jag deltog i utskottet som handlade om omfördelning av makt, ekonomi och internationella organisationer m.m. Vi diskuterade IMF, Världsbanken och hur ”väst-världen” av tradition lagt beslag på mycket av den internationella makten. Men också det faktum att förändringar i den ekonomiska världsordningen kommer att ändras i takt med att ekonomin växer mer i andra delar av världen. Men dets om slog mig var att rapportörerna inför sessionen inte tagit med den skrämmande bristen på represenation från halva delen av befolkningen. Så det fokuserade jag min a inlägg på.  IPU uttalar i alla andra sammanhang att kvinnor ska dela makten med männen i såväl politiken som näringslivet.

Inte minst i dessa tider av globala ekonomiska krisen, är det uppenbart att ta tillvara kvinnors kunskap om god ekonomisk hushållning. Om Lehman Brothers hade varit Lehman Sisters är jag ganska säker på att företaget fortfarande hade existerat. Jag ser jämställdhet inte bara som en avgörande fråga om mänskliga rättigheter, utan också en fråga om smart ekonomi.

Att omfördela makt och ge tillgång till den internationella dagordningen för att alla människor i samhället är nödvändigt. Jag vill se kvinnor i styrelserna för Bretton Woods-institutionerna - IMF och Världsbanken och den första kvinnan som FN: s generalsekreterare.

Men vad hade jag väntat mig? 129 länder är närvarande i Bern, vi var 34 ledamöter som yttrade oss i denna fråga. Av dessa 34 var vi 4 kvinnor


Tillägg till denna blogg några timmar senare:

Med 7 rösters övervikt valdes 76 åriga Mr. Abdelwahad från Marocko till IPUs nya president. Han vann en spännande omröstning över 47 åriga Mrs Nurhayati Ali Assegaf från Indonesien

Riksdagens PRM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0