Kirgizistan Кыргызстан, Kyrgyzstan, Киргизия, Kirgizija

Nu har jag anlänt Republiken Kirgizistan, mellan Kina, Kazakstan, Usbeckistan och Tadzjikistan i Centralasien. De ska ha presidentval på söndag och jag ska vara där som valobservatör tillsammans med andra OSSE- ledamöter. Just nu är vi i huvudstad Bisjkek och ska samlas om en liten stund för att gå igenom förutsättningarna. Kirgizistan blev självständigt 1991 från Sovjetunionen och var relativt demokratiskt och stabilt fram till 2005. Sedan dess har den demokratiska situationen i landet försämrats och oppositionen förtryckts. 2010 hade Kirgizistan parlamentsval efter det att presidenten Kurmanbek Bakijev flytt efter våldsamma gatuprotester, han och hans medarbetare är åtalade för massmord i Bisjek. Det ska bli mycket intressant att följa och observera valet. Vi får se vilka möjligheter jag har att blogga om mina upplevelser här

Kommentarer
Postat av: emil

Ännu en av oss betald semester. Skäms du inte ?

2011-10-28 @ 08:20:13
Postat av: Monica

Hej Emil

Ja om du tror att jag roar mig med att gå upp kl. 05 för att befinna mig i kalla vallokaler i 12 timmar oc sedan vara med vid räkningen på natten och rapportera det jag ser i olika formulär.

Ja i så fall så......

Jag kan dock lugna dig med att jag helst gör helt andra grejer när jag är ledig

2011-10-28 @ 12:41:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0