Sänkt krogmoms eller mer TÅG
Det finns så många anledningar till att inte sänka krogmomsen som ger betydligt fler jobb. Investeringar i tåg är betydligt mer effektivare. Regeringen vill sänka krogmomsen med 5,4 miljarder årligen. Här är några bättre tips.
Avstå från sänkt krogmoms, eller åtminstone vänta med den tvivelaktiga sänkningen.
· Vänta 5 veckor med sänkt krogmoms, det räcker till att bygga fyra spår längs Västra stambanan där det ännu inte är det och höja kapaciteten. En oerhörd viktig satsning eftersom det är pulsen mellan våra två största städer. Kapacitetsbristen på Västra Stambanan är ett hinder för i princip all trafik, såväl fjärrgående som region och pendeltrafik.
· Investera i Hamnbanan med Marieholmsbron för att säkerställa Göteborgshamns och den svenska industrins framtid - 2,5 miljarder istället för ett halvår med sänkt krogmoms.
· Vänta en vecka med att sänka krogmomsen och det räcker till ökad kapacitet och höjd hastighet till 160 km/h på Jönköpingsbanan mellan Falköping och Nässjö.
· Dubbelspår med tunnel under Varberg kostar 2,9 miljarder istället för ett halvår med sänkt krogmoms.
· Satsa på framtiden genom Höghastighetsbanan Göteborg-Landvetter-Borås det kostar 12 miljarder dvs. istället för två år och några månader med sänkt krogmoms.
Det gäller att ta ansvar för de offentliga finanserna. Förutsättningarna för en lång och stabil tillväxt går genom starka finanser. Varje skattekrona måste användas effektivt.
Det är betydligt mer ansvarsfullt att investera Sverige starkt än att sänka krogmomsen.