Tack MAX men nej tack

 

Idag har alla Riksdagsledamöter fått ett presentkort på 100 kr från Hamburgerkedjan MAX för att de tycker att det är bra med krogmomssäkningen. En smart PR drag eftersom jag nu ger uppmärksamhet till det.

 

Vi tycker att de 5,4 miljarderna per år skulle kunna användas i smartare och effektivare jobbinvesteringar. I miljöförbättringar, bostäder, utbildning och infrastruktur.

Den ekonomiska krisen kräver smarta prioriteringar för att Sverige ska ligga i framkant av utvecklingen också imorgon, om ett par år, om ett decennium. Framtiden börjar i skolan. De barn som lär sig alfabetet och multiplikationstabellen idag, är de som ska bli våra ingenjörer, läkare, kemister, lärare och systemutvecklare längre fram.

När den borgerliga regeringen sänker krogmomsen som kostar mer än 5 miljarder, väljer vi att istället investera nära 5 miljarder i utbildning.

Skattesubventioner och sänkt skatt är dåliga sätt att skapa nya jobb, upphör subventionen rasar företagen på marginalen. Varför det är OK att subventionera i service/tjänstesektorn?

 

Den borgerliga regeringen vill subventionera låglönejobb med devisen att ”alla jobb behövs” men det gäller tydligen inte ingenjörsjobb på SAAB och forskarjobb på Astra Zeneca.

Vad får en sådan näringspolitik för effekter på sikt?

 

Så tack för omtanken MAX men jag har råd att köpa mina egna hamburgare och ger presentkortet till en bostadslös.


Kommentarer
Postat av: Jan Mellgren

Om inte jag minns helt fel, så hade ni socialdemokrater sänkt restaurangmoms i valmanifest inför valet 2010. Då kan det väl inte var nått fel med att en av era egna idéer genomförs? Eller var du emot den delen av ert valmanifest? Förklara gärna.

2012-02-13 @ 20:42:16
Postat av: Monica

Stämmer.

Vi hade en gemensam valplattform med vp o mp.

Nu presenter vi egen politik och har sett jämförelser i andra länder som inte övertygar om att sänkt krogmoms är rätt väg.

Vi investerar hellre i bostäder, utbildningschef infrastruktur

2012-02-13 @ 21:12:17
Postat av: Mathias Persson

Tänker att det handlar om prioriteringar. Visst var sänkt restaurangmoms med inför valet 2010 men nu är läget kanske annorlunda och kräver kanske prioriteringar mellan saker och därför kommer momssänkningen längre ner på listan. Men precis som Jan skriver får du gärna förklara.



Tycker fler borde ge bort sitt presentkort. Bra där.

2012-02-13 @ 21:14:53
Postat av: Mathias Persson

Blev lite märkligt när svaret hann komma innan jag skrev min kommentar klar...

2012-02-13 @ 22:26:58
Postat av: Jonas Johansson

Är det bara ingenjörer som ska jobba i detta land? Vilka är det som går till de restauranger där jag serverar? Jo ingenjörer, vem ska då servera om alla ska bli ingenjörer? Nä men fokus här ligger väl på att skapa fler jobb för unga? I andra liberala länder där jag arbetat i bar och restaurang finns det fler jobb för unga i denna bransch jämfört med Sverige. Då pratar jag inte bara om Norge, utan även om Irland och Australien.

2012-02-14 @ 08:39:36
URL: http://blogg.karlrak.com/#home

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0