Idag försökte jag åka tåg igen

 

 

Eftersom jag inte åkt tåg sedan dagarna före jul hade nästan glömt hur långsamt det går nu för tiden. Jag inbillade mig att tågen gick enligt tidtabellen. Hur kunde jag tro något sådant?

Glad i hågen travade jag i väg till järnvägstationen i Skövde och tyckte inte att det var så farligt att bara vänta 10 minuter efter utsatt tid innan tåget kom.

Men sedan började stoppen. Vi hann nog bara förbi Töreboda innan tåget stannade första gången och så höll det på hela vägen till Stockholm. Ibland stod tåget helt stilla och ibland kördes det 40 kilometer i timmen. Vi fick information i högtalarna om att det var ett stömförsörjningsfel utanför Katrineholm.

Vi åkte, stannade, åkte och stannade tills det blev mörkt. Sedan fick vi åka å sidan och släppa förbi tåg som körde fortare än oss ( en del tåg hade tydligen lyckats med att få ström ur kablarna utanför Katrineholm...)

Det brukar ta en timme till Katrineholm, idag tog det dubbelt så lång tid. Då hade vi ändå bara kommit halvvägs.

Sedan ropade personalen i fiket ut att det var fel på kassan så att de var tvungna att stänga försäljningen. Jag tycker att de borde ropat ut att ”eftersom resan tar resten av dagen så bjuder vi på kaffe med dopp” men det gjorde de inte.

Jag vet inte varför Anders Borg inte tycker att vi ska investera mer i tåg.
Jag vet inte heller varför SJ bytt namn på X2000-tågen, de heter numera snabbtåg.

Men fort går det inte


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0