SJ ska sluta med att köpa räkmackor av slavar

Idag fick vi i trafikutskottet åka premiärtur med SJ3000. Tåget är fantasiskt fint, modernt, rymmigt, snabbt och miljövänligt.

Det kommer att bli väldigt bra när det tas i drift, problemet är kapaciteten på spåren. Det är därför vi inte kom i väg i tid idag och det är därför vi har sådant tågkaos. Det måste lösas snabbt. Jag förutsätter att kapacitetsutredningen kommer med bra förslag och att den borgerliga regeringen inser att vi måste investera i modern, miljövänlig infratsruktur

Men eftersom vi åt räckmackor på tåget och eftersom jag hört radiopragrammet kaliber tog jag även upp frågan med att upphandla varor från företag med anställda utan arbetstillstånd, usel arbetsmiljö och slavlöner. Eat Food Factory leverar lunchmat till SAS, SJ och Coops affärer, enligt kaliber.

Företaget Eat Food Factory, nordens största leverantör av färdigmat.


Pastasalladen som säljs ombord på SAS-flygen i Europa, till exempel till London, Paris, Frankfurt och Milano, kommer därifrån. Det gör också räksmörgåsarna som säljs på SJ-tågen.

På Eat Food Factory jobbar människor utan uppehållstillstånd under slavliknande förhållanden med låg lön och utan att följa vil och arbetstidslagen.  Eat Food Factorys VD och personalansvarige misstänks för brott mot utlänningslagen.

Idag när jag jag frågande SJs representanter lovade de att sluta köpa från Eat Food Factory om de inte kan bevisa att de anställa har schysta villkor

 

Kaliber


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0