Tillsammans är vi starka

 

Jag vill inte byta partiledare varenda år.

Jag vill att vi ska bedriva en aktiv och vass oppositionspolitik. Som det är idag kommer den moderatledda regeringen undan alldeles för lätt. Barnfattigdom, ökade klyftor, Vårdföretag som inte betalar skatt utan sticker till skatteparadis med vinsten de gör på att spara in på omsorgen av de gamla, Tvångssterilisering, försämrade resultat i skolan, massarbetslöshet, ungdomar som inte får chansen, passiv miljöpolitik, neddragningar av gymnasieskolan, för lite investeringar i tåg och miljösmarta lägenheter. Ja, listan kan göras hur lång som helst på att det går åt fel håll.

 

Men vad gör vi? Ägnar åt oss personstrider. Det gjorde vi förra året när Mona Sahlin hade avsatts och det gör vi nu också. Jag skrev förra året om att partidistriktens låsningar mot varandra hindrar valberedningen att göra sitt jobb. Så kan vi inte ha det.

 

Det behövs andra modernare processer. Men å andra sidan vill jag inte ha skönhetstävlingar, stå upp komedier eller att ledaren utses av media genom så kallade ”folkundersökningar”.

 

Det är inte lätt att utse en ledare för ett så stort parti. En man/kinna som är fläckfri, aldrig kryssat fel i en reseräkning, aldrig sagt något fel och som ändå inte är en tråkig robot.

 

Jag vill ha en feminist, en passionerad och tydlig socialdemokrat som slåss för rättvisa.

Men framför allt jag vill ha ett parti som håller samman.

 

Tillsammans är vi starka


ab expr svd
dn


Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför kan inte våra politiker efter en tid som politiker återgå till verkligheten och börja jobba på golvet igen,vi kan inte ha livstidspolitiker.Vi har ett helt fel system,det behövs mer rotation inom politiken.Detta gälleri Europa och hela världen.

Därav dom problem som vi nu ser överallt,i världen i länder och i kommuner.

2012-01-21 @ 20:02:30
Postat av: Johan Ahlberg

Men nu har vi ju fått Stefan Löfven!



Jag ser framemot att få tala politik på gator och torg igen, istället för personfrågan som varit oundviklig under vintern.

Jobben måste prioriteras, och jag hoppas fackpampen Löfven tar fighten på allvar! 27% arbetslöshet bland ungdomar under 25 år är förödande för både dagens och morgondagens Sverige.

2012-01-26 @ 22:23:13
URL: http://johanahlbergsap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0