Transportera billigt – Köp en slav!
Jag är fullt medveten om att ordet slav är mycket stark och att många tycker att vi inte ska kalla arbetare som jobb jobbar 80 timmar i veckan för en spottstyver för slavar. Men vad ska vi kalla det då?
Slavliknande förhållanden? Visst om det är mer politisk korrekt så gärna för mig men faktum kvarstår, arbetare utnyttjas av skrupelfria, syniska, skurkar som tjänar pengar på andra människors misär.
Ett stort antal fordon utför regelbundet godstransporter i Sverige och i flera fall saknar de tillstånd att bedriva godstransporter. Förarna lever under slavliknande förhållanden och måste sälja smuggelsprit och till och med ägna sig åt traffiking för att klara sitt uppehälle.
Svenska företag, som vi i allmänhet uppfattar som seriösa, anlitar andra företag med till exempel bulgariska förare, vars arbetsförhållande kan liknas vid slaveri. 80 timmars arbetsvecka, en ledig dag i månaden och lönen är 1 000 kronor per månad. De tvingas bo i bilarna i väntan på nästa uppdrag, de lämnar inte landet som de ska enligt lagen, flera av dem tankar inte ens i Sverige, utan får tillgång till smuggeldisel genom sin så kallade arbetsgivare (hallick).
Samtidigt slås den seriösa åkerinäringen ut av en ohämmad konkurrens. De seriösa löper dessutom större risk att åka fast för polisen eftersom de har tillstånd. Det räcker med att den dagliga körtiden överskrids med fem minuter, så riskerar föraren omedelbart 3 000 kronor i böter. Åkeriägaren i sin tur kan få en sanktionsavgift från Transportstyrelsen.
Risken för straffrättsliga påföljder för den oseriösa näringen är i det närmaste obefintlig, särskilt om de skaffar sig bostadsadresser utomlands . Åklagarna lägger regelmässigt ner ärenden, där utländska aktörer bryter mot exempelvis kör- och vilotider.
Enskilda polismän gör ett jätte jobb mot ett hopplöst system. Vare sig Arbetsmiljöverket eller Transportstyrelsen når inte de oseriösa och kan inte agera eftersom det saknas svenska trafiktillstånd.
Hela situationen har skapat ren anarki inom transportnäringen! Att bedriva seriöst företagande under de här villkoren är näst intill omöjligt.
Så här kan vi inte ha det ministern
Gör något nu, inte om en månad, inte till hösten inte nästa år. Gör något NU
TACK Monica!
Högaktar dig för att du tar upp detta och hjälper till att sprida information om en hel yrkeskårs vardag.
Har idag pratat med truckförare som även dom protesterar mot detta.
Att inte kunna kommunicera med chauffören så att inga missförstånd sker vid lossning/lastning sprider sig även det. Med stor risk för personskador.
Babs