Framtid för Georgien?

Nu när jag befinner mig i vackra Batumi i Georgien vid Svarta havet kan jag passa på att berätta lite om det. Batumi har drygt 120 000 invånare och växer så det knakar.

I går när vi lyssnade på Georgiens president Micheil Saakasjvili berättade han att i stort sett allt i Batumi blev bombat i kriget med Ryssland 2008.

Nu pågår en enorm återuppbyggnad av staden. Det byggs så mycket att jag blir ganska nyfiken på hur de har råd att göra alla dessa satsningar. Var kommer pengarna i från?

Han berättade också att det inte finns någon brottslighet och det lät ju bra.

 

I Georgien bor 4, 5 miljoner invånare de styrs av det borgerliga partiet ”Enade Nationella Rörelsen”. Ekonomin har hämtat sig efter kriget med ryssland och de lever mest på turism, citroner, mandariner, druvor, vin och gruvdrift.

 

Georgien har ett stort budgetunderskott, inflation på 6% och arbetslöshet på 15-16% ändå berättade presidenten för oss att Georgien har lysande framtidsutsikter. Jag hoppas att han har rätt men känner mig lite tveksam till den snabba takten i investeringar.

 

Georgiens utbildningsnivå är högt, men hela skolsystemet råkade i ekonomiska svårigheter i samband med sovjets sammanbrott och självständigheten. Regeringen uppmuntrar nu privatskolor i alla nivåer.

 

För att inte denna reflektion ska uppfattas allt för dyster så avslutar jag med att säga att här finns ingen censur, folket är optimistiska, gästvänliga och lagar god mat. Georgien är enormt vackert med berg och grönska. Jag har badat Svarta Havet och sett en delfin simma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0