OSSE i Georgien

Just nu befinner jag mig i Batumi på ekonomisk konferens anordnad av OSSE - Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa. Alla europeiska stater, liksom USA, Kanada och länderna i Centralasien är medlemmar och deltar på lika villkor. I OSSE samarbetar vi med fokus på konfliktförebyggande, krishantering och demokratiutveckling i fält.

Nu ska vi i tre dagar diskutera hur en hållbar ekonomisk utveckling ska se ut. Det ser ju ganska dystert ut på många håll.

Vi ska ha olika föredragshållare om bland annat god ekonomisk förvaltning, att stimulera hållbar ekonomisk utveckling och stärka det regionala samarbetet.


Dessutom ska vi diskutera transparent, företagande och investeringar, kampen mot korruption, transportinfrastruktur och transport dialog m.m.

Det tredje temat blir Fred och förtroendebyggnaden genom ekonomiska samarbetet och miljösamarbetet. Hur OSSE ska jobba med att stärka säkerhet, hållbar utveckling, fred och omvandla risker till samarbete

Konferensen startades av Georgiens president Micheil Saakasjvili, och måste erkänna att han var mycket karismatisk och en duktig talare med flytande engelska som var lätt att lyssna på.

Han beskrev utvecklingen av landet de senaste 5 åren.

 

Jag skriver mer om Georgien i mitt nästa blogginlägg


Kommentarer
Postat av: felicia - fotokobran

ska du kolla på hockeyn ikväll? :)

http://fotokobran.se/2012/may/i-djurlivet.html#comment

2012-05-12 @ 21:48:30
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0