Var är kvinnorna LO?

 

Först och främst vill jag gratulera både Kålle och Tobias till att vara valberedningens förslag till ordförande och viceordförande i LO. På så sätt blir både industrin och välfärdssektorn representerade och det är viktigt att driva på för bra avtal, mindre stress på jobbet och lika villkor för de anställa.

 

Men jag måste ändå ställa frågan om var kvinnorna är. Visst, vi har haft en kvinnlig LO- ordförande nu, en duktig sådan (trots hetsjakten på henne). Så det behöver inte vara en kvinna denna gång.

 

Men när Stefan Löven utsågs till ordförande för socialdemokratiska partiet, tyckte jag att det blev män, män, män i ledningen och företrädare.

Som tur var ändades det när nya gruppledare och talespersoner utsågs någon månad senare.

 

Den här gången gäller det LO och jag förutsätter att valberedningen föreslår och kongressen ser till att det blir en jämställd ledning. LO-kvinnorna behöver förebilder och Sverige behöver jämställda ledningar i både fack och företag.

 

DN Joakim Martin SvD Expr AB KA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0