Det är farligare att inte cykla

 

Det var alldeles utmärkt att årets Tylesandsseminarie fokuserade i första hand på cykelfrågor.

Vi diskuterade infrastrukturinvesteringar för cykel, säkerhet, väjningsplikt, ”snabbcykelvägar”, hjälm och nya typer av hjälmar som inte syns www.hovdning.com

 

Det var intressant att höra hur Göteborg och Borås jobbar med cykelplanering. Jag saknade lite grann beteendefrågorna mellan de olika trafikslagen och kombinationen av olika transportslag.

 

Det blev en gedigen genomgång av olika skadetillfällen, vi fick olika testkrockar på cyklande dockor och diskuterade var cykelolyckor är som vanligast.

Men vi fick också höra om att vi i Sverige kanske har ett överdrivet fokus på alla möjliga faror, att vi borde lära oss värdera och hantera rimliga faror snarare än förbjuda situationer där de kan uppstå.

 

Slutsatsen var att det är farigare att inte cykla, eftersom vi blir både friskare och lever längre om vi cyklar mer.

 

Årets Tylösandseminarie handlede inte bara om vikten att cykla mer. Det handlade också om problemet med rattonykterhet, fortkörningar och barn i trafiken. Att kvinnor kör säkrare har vi vetat ett tag nu men när får vi skiftet till att männen tar bussen och kvinnan tar bilen?

 

Läs mer om vad som hände här http://www.mhf.se/sv-SE/verksamhet/tylosandsseminariet/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0