Har vi råd att inte arbeta Anders Borg?

 


Det behövs en diskussion om kostnader för massarbetslösheten. Därför har jag idag lämnat in en interpellation som vänder sig till Anders Borg.
Sverige lider av massarbetslöshet, 428 000 personer är arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 8,4 procent. Det är högre än i EU-länder som Sverige brukar jämföra sig med trots att samma ekonomiska kris har drabbat dem.

När de borgerliga bildade regering 2006 var arbetslöshetsnivån lägre. I regeringens prognoser för framtiden beräknas arbetslösheten vara på samma nivå som när alliansen tillträdde 2017. Det skulle innebära tio förlorade år för Sverige. Har Sverige råd med det?

 

Förutom de personliga tragedier som arbetslöshet innebär med sämre hushållsekonomi och brist på gemenskap. Förutom det förlorar samhället på att inte full utnyttja den arbetskraft som finns. Att sänka skatterna och göra trygghetssystemen sämre har inte gett fler jobb. Det enda som hänt är att Sverige halkat efter omvärlden och att klyftorna har ökat.


Det duger inte längre att skylla på omvärlden, på oss sossar eller på att vi blivit fler invånare. Det är dags att gå från ord till handling. Sänkta skatter har bara ökat klyftorna utan att sänka vare sig ungdomsarbetslösheten eller hjälp de långtidsarbetslösa.

Jag hoppas jag kan få en seriös diskussion med finansministern inom ett par veckor om detta

 


Kommentarer
Postat av: Leif Andersson

Den senaste siffran jag hörde var en arbetslöshet på 9,1%. Tycker att 8,4% låter alldeles för lågt.

Svar: Ja du har rätt, men det kan jag använda i debatten
Monica.nu

2013-08-15 @ 22:57:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0