Läs Innan floden tar oss

 

På sommaren tar jag mig äntligen tid till att läsa böcker. Resten av året blir det tyvärr mest propositioner, motioner, handlingar och andra viktiga papper som prioriteras.

Men nu har jag läst och skrattat över boken Gräspojken av Christer i P3, läst Igelkottens elegans av Muriel Barberysom är mycket tänkvärd och filosifisk. Jag har även traglat mig igenom Inferno. Dan Brown var mycket bra i boken Davinci koden men sedan dess har hans böcket inte varit något för mig.

 

 

Men nu är jag helt såld på den fantastiska boken Innan floden tar oss. Jag hoppas att alla som jobbar med bistånd, tjänstemän och politiker och alla andra läser den trots att det är en skönlitteratur bok eller kanske just därför.

Den är full av fakta om bistånd, korruption och världspolitik men fokuserar mest på Bangladesh. Floden, som i takt med klimatförändringarna hotar miljontals fattiga som bor och verkar i deltat. Här finns hedersförtrycket med hemgift och burkor och biståndsarbetare som slåss i motvind för att förbättra kvinnors villkor, korruption, mutor och textilfabriker som rasar.

 

Sofia och Janne flyttar till Dhaka med sina två barn eftersom Sofia ska bli biståndschef på Svenska ambassaden. Historien flätas samman med tre fattiga byflickor Mukta, Nazrin och Mina som får utstå förtryck, svält, misshandel, mord och våldtäkt men också i all bedrövelse en drivkraft att ta sig ur eländet. Åtminstone för de två som överlever och flyr till Dhaka .  

 

Boken handlar om enorma klasskillnader, könsförtryck, postkolonialism och exploatering. Här går biståndspengar till undermåliga textilfabriker där sjuka och underbetalda kvinnor producerar våra billiga kläder, men också lyxsemestrar och överdådiga villor för de västerländska arbetare som befinner sig här.

 

Boken är så bra att jag rekommenderar den till ALLA  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0