Inte en krona mer än S de senaste 20 åren
För att snabbt förbättra järnvägens robusthet och se till att fler tåg ska gå och komma fram i tid föreslår vi en särskild satsning för järnvägsunderhåll.2014 satsar vi 686 miljoner mer än regeringen på underhåll av järnväg.
Det är en satsnings som innehåller en mängd konkreta underhållsinsatser för järnväg. Det handlar om att öka takten i arbetet med att byta kontaktledningar och annan utrustning som stolpar, linor och ledningar. Det handlar om byten av växlar och vintersäkring av växlar genom att de förses med värme. Det handlar om byte och upprustning av befintligt spår för att öka järnvägssäkerheten. Åtgärderna koncentreras till de större städerna och stambanorna där de får störst effekt.
Regeringen skyller ofta järnvägsunderhållet på deccenier av eftersatt underhåll, vad de inte berättar är att de aldrig haft mer än S i sitt budgetalternativ och att de flesta budgeterna föreslagit mindre pengar till järnvägsunderhåll än Socialdemokraterna
År |
Moderaterna |
Regeringen (s) |
Regering (M,Fp,C,Kd) |
Socialdemokraterna |
1997 |
-100 |
3 000 |
|
|
1998 |
-750 |
7 490,4 |
|
|
1999 |
-500 |
6 689,6 |
|
|
2000 |
-1 390 |
6 279,3 |
|
|
2001 |
-700 |
6 611,50 |
|
|
2002 |
-690 |
7 046,80 |
|
|
2003 |
-690 |
7 064,0 |
|
|
2004 |
- |
8 484,1 |
|
|
2005 |
- |
11 196,5 |
|
|
2006 |
- |
11 043,7 |
|
|
2007 |
|
|
13 315,8 |
- |
2008 |
|
|
13 670,6 |
- |
2009 |
|
|
14 188,2 |
816 |
2010 |
|
|
14 942 |
571 |
2011 |
|
|
12 824,8 |
273 |
2012 |
|
|
14 730,5 |
2 000 |
2013 |
|
|
15 187,3 |
400 |
2014 |
|
|
19 572,6 |
882 |
Jag förstår inte dina siffror i tabellen! Enligt den har ju alliansen satasat mer än 10 ggr mer än S, varje år sedan 2007?
Hej monica, jag förstår inte heller tabellen. Men antar att menar att från 2007 satsar S, den borgliga regeringens belopp + siffran i högerkant??