Rond 10 om olagliga lastbilstransporter

 


Så var det dags för interpellationsdebatt om de olagliga transporterna igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte längre, men jag tänker fortsätta tills det händer något.

Att regeringen vägrar komma med åtgärder mot oseriösa, olagliga åkerier som slår ut sen seriösa näringen är förödande. Det var ett enigt trafikutskott som redan för två år sedan med samtliga 8 partier ställt krav på åtgärder som snabbare kommer tillrätta med de olagliga företeelserna.

Ändå förhalar regeringen åtgärder som till exempel klampning, dvs låsa fast däck om någon vägrar betala böter mm

Jag börjar tro att detta är ett led i den politiska agendan om att trycka ner lönerna för Svenska arbetare som den borgliga regeringen bedriver.
Det började med Laval för flera år sedan där regeringen vägrade inse att det är rätt att ta till fackliga stridsåtgärder för att få bukt med lönediskriminering.

Ni har säker läst om Socialdemokraternas och LOs gemensamma 10-punktsprogram för att komma till rätta med oredan på arbetsmarknaden och på våra vägar.
Oseriösa företag och företagare som inte betalar avtalsenliga löner eller som på andra sätt diskriminerar löntagare som arbetar i Sverige ska inte ha fördelar av att utöva illojal konkurrens.

Att alla utländska företag som är verksamma i Sverige ska registrera sig här. Det måste finnas en fysisk eller juridisk person att ställa till svars. Kollektivavtal ska kunna tecknas med företrädare med rättskapacitet.

Lönekonkurrens nedåt och villkorsdumpning måste få ett stopp. Ett system med förhandskontroller och efterkontroller med kännbarar sanktioner mot arbetsgivare ska införas.
Vi måste få bukt med falska F-skattare. Det måste vara enkelt att bedöma om en person ska betraktas som självständig företagare eller anställd.

Det ska vara konkurrensneutrala villkor inom åkerinäringen. Det behövs en nationell samordnare för bättre regelefterlevnad i åkeribranschen, inte minst cabotagemissbruket måste stoppas. Det innebär att utländska förare/åkare kör uppdrag långt utöver det som är tillåtet.


Kommentarer
Postat av: Bo Carlsson

Bra jobba på med detta, sedan tycker jag det är konstigt att man som förare blir sedd som kriminell om man överskrider kör och vilotidsförordningen med 30 minuter medans man aldrig kollar om utländska fordon har försäkring!Och varför skall de stater som inte öppnat sina bilregister åtnjuta förmånen att bedriva cabotage hos oss när vi inte kan lagföra dess staters fordon för lagöverträdelser på grund av att domm smiter hem?

2013-12-03 @ 13:00:04
Postat av: Anonym

Kämpa på. Åkerinäringen är snart död. Och många är å blir arbetslösa. Staten missar miljarder i skatter. Tack. ......,
Hoppas Du hinner rädda några jobb. Det krävs krafttag. Nu...,,,,.,.

2013-12-04 @ 09:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0