Det behövs mer personal till förskolorna och fritidshemmen


Socialdemokraternas förslag inför kongressen är lysande. Det innebär allmän förskola från två års ålder, högre kvalitet i förskolan och öppna upp förskolan för alla barn
Det är bra för barnen, föräldrarna, språkutvecklingen, tryggheten och jobblinjen.

Men jag tycker det är viktigt att påpeka att det behövs mer personal när sådana här fantastiska reformer införs.
Jag vet alla de besök jag gjort på förskolor och fritidshemmen där personalen gör underverk varje dag. Men de är alltid väldigt noga med att betona om hur viktigt det är att om fler barn ska skrivas in, ha en bra pedagogisk stund och känna trygghet då behövs också mer personal.


För att barnen ska gynnas av att gå i förskola krävs att förskolan är bra. Därför krävs det investeringar i förskolans kvalitet. Viktigast för kvaliteten i förskolan är personalen. Det krävs därför mer investeringar i kompetensutveckling för förskolans personal - såväl förskollärare som barnskötare och förskolechefer.

Många förskolor behöver fokusera mer på lärande och fördjupa arbetet med läroplanen. Mindre barngrupper och investeringar i personalen är viktiga för att detta ska fungera 

Forskningen visar att en bra förskola stärker barnen. Alla barn ska därför ha rätt till förskola oavsett vad deras föräldrar gör. Idag gäller rätt till 15 timmar per vecka. Denna rätt vill vi successivt utöka.


Kommentarer
Postat av: Gullvi Strååt

Jag håller med, det är bra för barnen o jag hoppas att vårdnadsbidraget försvinner när vi kommer till makten o det bims!

2013-02-05 @ 11:24:51
Postat av: Petra

Kvotera in män i förskolan så att det blir mer jämställt. Det skulle jag vilja höra från S.

2013-02-05 @ 13:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0