Mer tung trafik på vägarna pga borgerlig regering

 

Godstransporter på väg är en förutsättning för att överhuvudtaget skapa ett fungerande samhälle. Skog och malm måste vidare transporteras för förädling, mjölk måste hämtas vid gårdar för att slutligen transporteras ut till livsmedelsbutiker.

Lastbilstransporter är nödvändiga för att samhället överhuvudtaget ska fungera.

Men med det sagt måste vi också se den andra vågskålen med slitaget och trängseln på vägarna, miljöpåverkan och trafikolyckor. Lastbilschaufförer är oftast mycket pressade från alla håll, skyll inte olyckorna på dem.

Det är transportköpare och skrupelfria, oseriösa, giriga arbetsgivare som tvingar chaufförer till en ohållbar arbetsmiljö.

Dessutom är det häpnadsväckande korkat av regeringen att skynda på ökningen av tung trafik genom att höja banavgifterna på järnvägen.

Igår på frågestunden ställde jag en fråga till Elmsäter –Swärd om den dystra utvecklingen och tog ansats i den fruktansvärda olyckan på Tranarpsbron.

Ministern blev svaret skyldig.

Klimatutmaningen visar tydligt att det är av största vikt att koldioxidutsläppen från lastbilstransporter minskar kraftigt. I Naturvårdsverkets redovisning av svenska utsläpp av växthusgaser under 2010 är det tydligt att utsläppen från tunga fordon ökat stadigt sedan 1990. Utsläppen från tunga fordon måste minska. Ny teknik som minskar koldioxidutsläppen och oljeberoendet måste bli kommersiellt gångbar så fort som möjligt.

Hela åkeribranschen har stora utmaningar framför sig och i synnerhet för alla de som arbetar som förare inom branschen. Regelbrott som äventyrar arbetsmiljön och låter förare arbeta under närmast livegna villkor har blivit allt vanligare. Oseriösa aktörer utnyttjar arbetskraft med hjälp av falskt egenföretagande och lönedumpning. Det är inte ovanligt att dessa chaufförer med dåliga anställningsvillkor får bo en lång tid i lastbilen bara i väntan på en körning.   

 

Dagens situation skapar en snedvriden konkurrens för seriösa aktörer i branschen som följer kollektivavtal, regler och lagar. Det ger även sämre förutsättningar för att arbeta med åtgärder som höjer trafiksäkerheten och förbättrar miljön.     

 

Regeringen är inte bara handfallen med att komma åt brottslighet på vägarna, utan skyndar  dessutom på utvecklingen från tåg till väg. Detta är inte acceptabelt

 

SVD 2 DN AB 

Expressen


Kommentarer
Postat av: Debattvillig

Hej!

Såg frågestunden för en stund sen. Absurt illa att se lögnerna sprida sig i kammaren från regeringen. Titta in på min blogg så ska du få än större sprängkraft. Jag är skogstokig på cabotagereglerna. Det som du hänvisade till.

Ha en fortsatt fantastisk fredag.

2013-01-18 @ 10:45:51
URL: http://www.bittermedborgare.blogg.se
Postat av: Roffe

Så länge inte de som beställer eller planerar landsvägstransporter har ett ansvar för att transporterna kan ske trafiksäkert kommer vi att gång på gång få uppleva olyckor med landsvägstransporter.
Vi borde ha en lag som säger att den som beställer eller planerar en landsvägstransport är ansvarig för att transporten har erfordeliga resurser och kan ske trafiksäkert. Man skall särskilt se till att transporten kan ske trafiksäkert inom den tid som avsatts för transporten och då skall särskilt aktuell planerad tid, väglag, fordonets beskaffenhet och aktuell trafiksituation beaktas.
Vidare skall den som beställt eller planerat transporten vara skyldig ändra planen om förhållandena ändras.
Just-in-time måste även innebära ett ansvar för det som sker på våra vägar.

2013-01-19 @ 00:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0