E20 en fotnot för regeringen??

Idag presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2015.

Men Trafikverkets plan för infrastrukturen klarar inte jobb och klimatet, huvudskälet till det är att regeringen skjutit till för lite pengar.  Vi vill öka investeringarna i infrastruktur med 50% och föreslår 46 miljarder mer än regeringen

 

Enligt trafikverket kommer järnvägen fortsätta försämras efter 7 år med borgerlig regering har järnvägen fortfarande det värsta framför sig.  Det drabbar främst de företag som är beroende av järnvägen för sin export, och alla de hundratusentals människor som är beroende av järnvägen för att komma till jobbet.

 

Regeringens femdubbling av banavgifterna för järnväg kommer leda till att gods flyttas från järnväg till väg och ytterligare förvärra trängseln på våra vägar, klimatutsläppen från trafiken kommer att fortsätta öka.

 

 

Dessutom nämnde inte Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm E20 en enda gång.

Han gick igenom hela landet från Norr till Söder i stort och smått. I sin genomgång av Västsverige nämnde han det Västsvenska paket som redan är beslutat. Däremot nämndes inte Vänertrafiken som är så viktig och för sin överlevnad måste slussarna i Trollhättekanal byggas om, de nuvarande är 100 år gamla och klarar inte många år till.  Dessutom nämndes inte Västra Stambanan som slagit i kapacitetstaket för länge sedan.

 

Att Gunnar Malm går igenom hela landet, region för region, och nämner flera detaljer men  inte E20 är en fruktansvärd besvikelse. Jag tolkar det som att trafikverket och regeringen inte tycker det är viktigt att satsa på Sveriges trafikfarligaste väg som måste ha minst 2+2 på grund av att den tunga trafiken ökar kraftigt.

Regionen och kommunerna har gjort en kraftsamling och är t.o.m beredda att satsa egna medel för att få en lösning men regeringen svara inte på den enigheten som visats upp, det är bedrövligt.

 

Tyvärr har Trafikverket inte planerat att satsa särskilt mycket på E20 trots allt arbete som politiker i Skaraborg lagt ner på att lyfta frågan på nationell nivå.

De tre etapper längs E20 föreslås är känt sedan tidigare och innehåller mötesseparering i befintlig sträckning, förbi Hova, Götene-Mariestad och Vårdgårda-Vara.

Nu förutsätter jag att de borgerliga politikerna kräver av regeringen att E20 finns med som minst 2+2 väg till 2025 i kommande skrivelse till Riksdagen efter remissrundan i höst


Kommentarer
Postat av: Börje Andersson

Säkraste sättet att färdas på E20 är att lägga sig bakom en långtradare och hänga kvar där. Undvik omkörningar.

2013-06-15 @ 00:09:04
URL: http://ordpugilisterna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0