Känd eller okänd

 

Idag ansökte jag om ett nytt pass hos polisen i Skövde, eftersom mitt gamla slutade att gälla förra veckan.

Jag cyklade till polisstationen och tog därför inte med körkortet, däremot hade jag mitt gamla pass med mig. Naturligtvis borde jag ha tänkt på att ha en giltig ID-handling med mig och när tjejen i passluckan informerade mig om det borde jag ha cyklat hem och hämtat det.

 

Men jag frågade om det skulle räcka med att någon kände mig kunde visa giltig ID-handling.

Jo, det skulle gå bra, men ingen av de tre tjejerna som jobbade med passansökningarna kände igen mig. Jag var beredd på att cykla hem igen när en kvinna bland de köande sa

-          Jag känner igen Monica Green jag kan intyga att det är hon. Då frågade tjejen i luckan om kvinnan jobbade på polisen och om det fanns en arbetsrelation mellan oss.

-          Nej, men jag är kommuntjänsteman och eftersom Monica Green är kommunpolitiker är hon min arbetsgivare sa den vänliga kvinnan.

 

Det visade sig att det inte räckte och jag har full förståelse för att passhandläggarna följer reglerna. De gjorde helt rätt.

Men den lilla historien är inte slut där, för det visade sig att en polis som jobbade på andra sidan av stationen, där andra anmälningar och ansökningar mm görs, kände igen mig.

 

Polismannen var mycket tjänstvillig och ställde mer än gärna upp på att intyga och visa sin polisbricka för passhandläggarna. Vilket ledde till att jag fick både den hjälp jag behövde, fick ta foto, uppge längd, betala och skriva under.

 

Jag vill återigen tillägga att alla inblandade gjorde vad de skulle, det var bara jag som gjort fel genom att inte ta med en giltig ID-handling.

 

Slutet gott allting gott :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0