Möte om E20 i Riksdagen


Idag hade vi ett viktigt möte om E20 och strategin för en miljöprofiledad och trafiksäker E20 med god framkomlighet senast 2025. Vi som deltog var Riksdagsledamöter från olika partier, kommuner och Västra Götalandsregionen.

Jag har tidigare både skrivit och debatterat om "dödens" väg dvs den mest olycksdrabbade vägen i Sverige. De åtta milen genom Skaraborg behöver nu bli 2+2 väg. De åtta milen är farliga och kostar tyvärr många liv.

 

 

Trafikverket bedömer att 75% av dödsolyckorna på E20 beror på vägens låga standard.

Bra kommunikationer ger Sverige en bra välfärd.

E20 är en viktig länk till Göteborgs hamn och godsflödet måste fungera.

Så förutom att är E20 en viktig väg för privatbilister en oerhört avgörande väg för den tunga trafiken. Godset till Göteborg från Bergslagen och vise versa kan inte åka genom Stockholm. Stockholm har nog med sin trafikinfarkt Så den som påstår att det räcker med bra vägar öster om Vättern har helt fel.

Naturligtvis ska vi jobba för att mer gods ska transporteras på järnväg men Västra Stambanan har slagit i kapacitetstaket för länge sedan. Detta måste vi givetvis åtgärda men hur bra järnvägen än blir i framtiden så är det omöjligt att få upp allt gods där. De olika transportslagen kompletterar varandra helt enkelt.

Trots att E20 är en nationell väg som borde betalas av staten är Västra Götalandsregionen och kommunerna beredda att delfinansiera byggprojektet. Fram till 2025 är ambitionen att ha minst 2+2 hela vägen.

I morgon kommer Trafikverket med sin transportplan, vi förutsätter att E20 finns med där.

 


Kommentarer
Postat av: Stig-Björn Ljunggren

Glöm inte att också säga något om vikten av att bygga ut E22!

2013-06-13 @ 11:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0