Hatts bortförklaringar

Hörde Anna-Karin Hatt på radion i går morse. Hon sa att det inte går att förbättra lagen för att det dels finns berg och träd och dels för att det skulle låsa fast oss i en viss teknik.

 

Jag är inte heller säker på att lagändring är det bästa, men eftersom regeringen suttit med armarna i kors medan mobilanvändarna på landsbygden får det allt sämre så måste vi åtminstone våga diskutera kraftfullare åtgärder.

 

Jag undrar om det finns någon som inte känner till att det finns berg och träd i vårt avlånga och fantastiska land? Det är ju bland annat därför vi har problemen med att mobilerna inte fungerar.

 

Den andra bortförklaringen var att det skulle låsa fast oss i en viss teknik är minst sagt förvånande. Det beror ju alldeles på hur kraven utformas.

 

Jag vill också passa på att berätta att jag fått ett mejl av PTS och jag hänvisar här till länken om deras syn på 4G. http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2013/Snabb-okning-av-bredband-via-4G/

Även om jag själv är lite tveksam till uppgifterna med tanke på hur dåligt det gått hittils och med tanke på att PTS blev lurande av telia när det gäller nedmonteringen av det fasta nätet.

PTS sade ja till telias lösningar, i efterhand har det visat sig att det blev problem med bl.a trygghetstelefonerna.


Kommentarer
Postat av: Mikael Metzler

Faktum är att du själv är ute och seglar och varför du inte återger hela den tekniska bilden kan jag bara spekulera i. Det är inte så att det är berg och träd som förstör för mobilmottagningen , det är tekniken som väljs som förstör. Sedan länge används NMT 450 bandet i glesbygden och av fjällräddning, sjöräddning etc. Den tekniken byggs kontinuerligt ut i ett joint venture mellan bla Ericsson och Transcom. Att telia nedmomterar det fasta nätet har ingen som helst betydelse eftersom mobilmottagningen via NMT450 täcker 98 % av Sveriges yta. Den som idag har ett NMT450 abbonemang har alltid kontakt med ex 112. Det är i absolut yttersta nödfall dessa inte fungerar. Nu är det fokus på telias nedmontering, men är det någon som är förvånad över det efter avregleringen som skett. 95% av alla vuxna i Sverige har en mobiltelefon enligt Eu´s data. De täcker via NMT450 98 % av ytan i Sverige, och framförallt utanför storstäderna. Så vad denna diskussion handlar om, det begriper inte ens jag som arbetar på ett av de företagen som bygger ut detta system.

2013-03-26 @ 12:42:25
Postat av: monica Green

Det är Ann-Karin Hatt som i radion i går morse sa att det kommer alltid finnas berg och träd i vägen

2013-03-26 @ 13:04:43
URL: http://monicagreen.webblogg.se/
Postat av: Jobbat på mobiloperatör

På grund av vissa felaktigheter i din debattartikel vill jag bara upplysa om att en mobilmasts räckvidd inte har något att göra med vilken teknik man använder utan vilket frekvensband man använder. Högre frekvens=kort räckvidd. Lägre frekvens=lång räckvidd. Med låg frekvens (800MHz) krävs ingen skog av 4G-master. Tillstånden finns redan och operatörerna bygger redan med 800MHz

2013-04-02 @ 02:02:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0