Internationella möten minskar konfliktrisker

 
 
 

Jag forstätter min frivilliga rapportering från IPU mötet i hopp att det kan intressera mina bloggläsare vad jag gör på mina resor.
Ni har nog redan räknat ut att jag sitter med i utskottet för ekonomi och miljö.
Men här i Quito pågår en mängd olika aktiviteter.
Vi är nästan 1150 delegater från nästan hela världen som diskuterar tillväxt, utveckling, demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet mm.
Vi ska dela idéer om hur demokratisk samhällsutveckling ska nå millenniemålen.


Den 128: e församling, som öppnades av Ecuadoran president Rafael Correa, där han talade engagerat och provocerande i 1 timme och 20 minuter trots att han hade fått 15 minuter enligt programmet......

Vi ska hantera en mängd viktiga internationella frågor. Det handlar bl.a om Syrien, om att skydda liv, internationell katastrof hjälp och fredssamtal.
Men här behandlas också homosexuellas rättigheter, rättigheter för funktionshindrade barn och, som jag redan nämnt i förra blogginlägget, jämställdhet.

En annan fråga som lyfts är hur kulturarv ska vårdas och skyddas för dem som vill förstöra sådana byggnader och konst.
Här finns också ungdomar församlade för att debattera viktiga frågor för dem.
Dessutom diskuteras sociala medier som ett sätt att öka insynen, demokratiseringen och möjligheter för människor i diktaturer att kunna nå resten av världen.

En annan viktig ingrediens på sådana här stora möten är kontaktskapande. Det är nyttigt att möta människor från andra länder, bli vänner och förstå att vi är olika men att ha respekt för det. Att mötas och träffas kan vara fredskapande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0