Vägen till Jerusalem

 

Nådens år 2013 är jag påväg till Jerusalem. Jag har varit där ett antal gånger tidigare, det är en mycket vacker stad med många vackra byggnader och tyvärr också mycket våldsam historia.
Jag reser med IPU, förra gången vi besökte området var i januari och då tog vi oss in via Egypten till Gaza. Nu är det dags att besöka Jerusalem, Betlehem, Ramalla, Knesset och PLC mm. Det ska bli mycket intressant och förhoppningsvis givande.
Så här 20 år efter Olsoöverenskommelsen är det hög tid att det händer något på fredsfronten. Människorna som bor i Israel/Palestina lever mellan hopp och förtvivlan, det vore helt fantastiskt om de kunde leva sida vid sida som goda grannar i framtiden.

Men då måste de respektera varandra och erkänna varandra. Det finns flera parlamentsledamöter i Knesset som inte erkänner Palestina och det finns PLC ledamöter som inte erkänner Israel. Men de ledande företrädarna erkänner varandra och det är alltid något.

Jag kommer att blogga om mina intryck även denna gång


( PS Det finns inga liknelser mellan mig och Arn Magnusson, han är man, snygg, stark, intelligent, krigskämpe och föddes 1150
Jag är inget av det. Men jag finns och  har tillbringat många somrar i Årnäs, där jag badade med mina kusiner. Att jag är uppvuxen på Kinnekulle gör att jag känner igen omgivningarna som Jan Guillou beskriver i sina Arn-böcker)


Kommentarer
Postat av: Bo Norberg, red, rondellen.net

Lycka till med fredssamtalen! Situationen har ändrat sig dramatiskt under de senaste åren. Vi får se.

2013-03-02 @ 15:58:07
URL: http://www.rondellen.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0