Protest mot neddragning av väg och järnvägsunderhåll
För att ha råd att sänka skatterna, mest för de som har det bäst, drar nu den borgerliga regeringen ner på järnvägs och vägunderhållet. Vägarna i Sverige är i sämre skick än på mycket länge. Våren innebar hårda prövningar för såväl privatbilister som yrkeschaufförer . Från hela landet kommer oroväckande rapporter om vägarnas standard. Så även i Skaraborg.
Det handlar om potthål, tjälskador och försämrad bärighet. Det innebär ökat tidsslöseri genom sänkta hastigheter för både de som arbetspendlar och för godstransporterna. Det innebär också en ökad risk för dyra och förtretliga skador på bilar, bussar och lastbilar. En skadad lastbil på verkstad kan innebära stora förluster för både ett åkeri och en transportköpare.
Det behöver mer vägunderhåll inte mindre. Dåligt vägunderhåll hindrar jobb och tillväxt.
Dessutom behöver järnvägen underhållas betydligt mer än hittills. För att öka järnvägens punktlighet är att öka takten i arbetet med att byta ut utrustning kopplad till kontaktledningar. Det handlar om stolpar, linor och ledningar. Det gäller längs hela stambanorna. Även byten av växlar ger stor effekt för att öka punktligheten. Viktiga växlar kan förses med värme genom att man permanent svetsar fast ett kopparrör på växeln som leder värme. För att öka järnvägens säkerhet är också spårbyten viktiga. Västra Stambanan behöver åtgärdas för att inte förfalla och det behövs mer kapactet längs hela banan
Att i det läget dra ner på järnvägsunderhållet känns både oseriöst och allvarligt för framtiden.
Regeringen har i budgetproppsitionenn för 2014 aviserat att dra ner 286 miljoner på järnvägsunderhållet och 181 miljoner på bärighet och tjälsäkrningsåtgårder på vägarna
Det kan vi socialdemokrater aldrig acceptera
Dessutom drar regeringen ner på stödet för enskilda vägar. Vad är det för signaler till de som bor i gles och landsbygd? Hur ska mjölkbilen ta sig fram på en väg som mer liknar ”tvättbräda” än en grusväg. Vi accepterar inte dessa neddragningar.
Det behövs mer satsning på våra vägar och järnvägar i framtiden – inte mindre