Kunskap och engagemang i NTF

Som ny ordförande i NTF försöker jag besöka NTF-förbunden ute i landet. Jag behöver lära mig hur NTF-Sverige ser ut, skapa kontakter och se vad som är på gång. Alla de besöken klämmer jag in mellan mina uppdrag i Trafikutskottet, i riksdagsgruppen och mellan debatter och beslut som tas i Riksdagen. Därför blir det med ojämna mellanrum som jag kan resa i landet. Först ut var Gotland som jag besökte i juli i samband med politikerveckan i Visby. Jag blev mycket imponerad över skolinformationsarbetet, arbetet på fritidsgårdarna och don´t drink and drive aktiviteterna där.

I augusti besökte jag NTF Skaraborg,  NTF Norrbotten och NTF Sörmland det var mycket intressanta och lärorika besök. Det märks att det är olika förutsättningar beroende på geografisk storlek, stöd från trafikverket regionalt och möjlighet till trafikmätningar mm

 

Den senaste veckan har blivit en riktig NTF-vecka för mig. Det började med ett besök hos 60-års jubilerande NTF-Skarborg. Där var det både uppvaktningar från olika håll och intressanta seminarier av duktiga föreläsare så som: Robert Ekman, Nils-Petter Gregersen från VTI fd NTF, Håkan Wennerström från Trafikverket väst

 

Dessutom gjorde NTF-gurun, verksamhetschefen Putte Hansson en historisk tillbaka blick och tackade för sig innan han lämnade över till sin efterträdare Joakim Andersson

 

 

Nästa anhalt var Östersund för ett besök hos NTF Jämtland. De gör ett fantastiskt jobb utifrån sina förutsättningar. Men trots entusiasm, engagemang och intresse har NTF Jämtland svåra ekonomiska utmaningar. Jag önskar så att det fanns ett större intresse från samhällets sida att fortsätta bedriva trafiksäkerhets arbete på ideellt folkrörelsebasis.

 

 

Sedan var jag i Jönköping. Där togs jag emot med full uppsättning, förutom en engagerad styrelse fanns där representanter från Polisen, landstinget, kommunerna och trafikverket regionalt. Alla lyfte fram vikten av samverkan och hur bra NTF kunde bidra med sin kompetens och sin erfarenhet. Som exempel kan nämnas Lanstinget Jönköping som ser sitt stora engagemnag som en ren investering för att spara liv och undvika svåra skador.  Det förebyggande arbetet med attitydförändringar är oerhört viktig för landstinget

 

Därför behövs en professionell organisation utifrån trafikantperspektivet Det kan NTF

NTF kan barns säkerhet i trafiken, enligt Landtinget i Jönköping, sådana ord värmer gott och ger förnyad kraft att jobba vidare.     

 Veckan avslutades i Falkenberg där alla NTF-förbunden i Västsverige hade en spännande överläggning

 

 

Jag är mycket imponerad över all kunskap och engagemnag som finns i NTF och jag hoppas att vi ska kunna utveckla verksamheten och trafiksäkerheten ytterligare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0