Hungriga barn på privata förskolor

 

Igår hade jag interpellationsdebatt med förskoleministern angåeden profitjakten i välfärden. Jag tog exempel från Hälsans förskola som låtit ettåringar klara sig på hårt bröd och vatten.

Till min hjälp i debatten fanns Ann-Christin Ahlberg som lagt en liknande IP. Men jag hade även stöd från allmänheten som är mycket upprörda över hur dessa profithungriga aktörer får suga ut skattebetalarnas pengar genom att försämra välfärden.

Handels avdelning 2 i Västsverige antog ett uttalande om stoppa vinstjakten i välfärden. Där de beskriver Ju mer vinster riskkapitalbolagen tar ut, desto mindre resurser blir det till välfärd i förskolor, hemtjänsten, sjukvård och skolor.

Förskoleministern å sin sida var stolt över ”alternativen” inom förskolan och menade att när fel upptäcks ska dessa privata förskolor läggas ner och barnen flytta över till någon annan skola.

Det finns privata alternativ som är bra, men om det går ut över ban som ska klara sig på hårt bröd och vatten på andra håll är det inte värt det.

Det behövs ordning och reda, öppna böcker, oanmälda besök, långsiktigt äganden, hög personaltäthet och andra kvalitetskrav för att de privata ska kunna fortsätta.

 

Läs mer:

Begränsa vinster i välfärden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0