Vi kan inte vänta längre
Igår tog trafikutskottet beslut om att skynda på frågan om att rädda de seriösa åkerierna.
Vi är medvetna om att regeringen jobbar med frågan men eftersom det gått mer än två år sedan regeringen fick i uppdrag av ett enigt utskott så kan vi inte låta dem dra detta i långbänk längre.
Det är självklart att alla transportföretag och yrkeschaufförer ska arbeta under lika villkor i Sverige. Detta är viktigt av arbetsmiljöskäl och säkerhetsskäl samt för att gynna en sund konkurrens inom transportsektorn. Det finns för många transportföretag och förare som inte följer gällande lagar och föreskrifter för yrkestrafik. Dessa måste stoppas.
Därför ska myndigheternas kontroll av yrkesmässiga godstransporter på väg stärkas och samordnas. Det måste finnas dokumentation/papper/handlingar i bilen.
Fram med kraftigare böter och sanktioner för transportföretag och förare som inte följer lagar och regler. Det ska vara möjligt för polisen att stoppa fordon från att köra vidare, till exempel genom att låsa fast fordonets hjul genom så kallad klampning.
Vi uppmanar regeringen att arbeta för att de sociala villkoren inom åkerinäringen säkras vid en eventuell översyn av EU-reglerna om cabotagetransporter. Om inte detta fungerar kräver vi ett tillfälligt stopp av cabotagereglerna.
Skärp beställaransvaret.
Den som beställer en transport måste se till att beställningen inte leder till en farlig arbetsmiljö, oskäliga arbetsvillkor och ökade risker för säkerhet och miljö samt att det inte rör sig om olagliga cabotagetransporter.
Det måste bli bättre villkor!
Missförhållandena i åkeribranschen, falska egenföretagare och oseriösa bemanningsföretag måste bort. Vi skriver också om säkra uppställningsplatser i beslutet. På grund stölder av gods från parkerade lastbilar och även att överfall av chaufförer har ökat på senare år.
Mot detta står regeringen. De svarar att arbeta pågår. Men om det nu är så att arbete pågår kan de väl inte ha något emot att vi kräver att saker ska ske. Då är de i så fall förberedda och kan leverera så fort beslutet är taget i Riksdagen den 16 april