Ordning och reda på vägarna
Idag besöker jag Elmia Lastbil i Jönköping för att debattera och diskutera ordning och reda på vägarna, schysta villkor och tydligare beställaransvar.
Det är ett mycket stort intresse för socialdemokraternas lastbilsrapport och våra åtgärder för att komma åt den illegala tunga trafiken som sker på våra vägar.
Först och främst måsta jag ändå betona att vi har åkeribransch som sliter hårt, ser till att vi får våra varor levererade i tid och gör sitt yttersta för att följa lagar, regler och avtal. Dessa ska ha en eloge men tyvärr finns också lycksökare, som vill göra snabba cach och som skrupelfritt inte drar sig för att utnyttja chaufförer till underpris, ja till rent av slaveriliknande villkor.
Mer än hälften av den tunga trafiken utförs idag av utländska fordon och/eller utländska chaufförer. Alla dem är inte oseriösa men det finns oseriösa inslag som vi måsta komma till rätta med annars kommer den seriösa näringen att slås ut.
Allt började med att den borgerliga regeringen applåderade lönedumpningen som uppstod när de lettiska arbetarna kom till ett bygge utanför Vaxholm. Sedan dess har det bara blivit värre och värre för fackförbund att kunna stå upp för arbetarnas villkor på arbetsplatserna. Detta gäller även åkeribranschen, där chaufförer utnyttjas till underpriser, tvingas bo i sina bilar i flera veckor/månader och där säkerheten sätts på undantag.
Vi socialdemokrater har ett ordning och reda program som vi ska ta i tu med för alla arbetsplatser. Men vi har också förslag på åtgärder för att komma tillrätta med det enorma problemet som finns på våra vägar. Det har vi dels tagit fram rapporter och motionerat om vid flera tillfällen i Riksdagen.
För två år sedan var Riksdagen överens om att det måste till omedelbara åtgärder. Tyvärr har den borgerliga regeringen och de borgerliga ledamöterna ändrat sig och tycker att det är ok med långsamma verkningslösa åtgärder.
Våra förslag är i korthet
Sanktionsavgift på 40 000 kronor Vi förutsätter att 40 000 kronor är det belopp som regeringen kommer att meddela en föreskrift om.
Frakthandlingar i hytten Polisen måste snabbt kunna kontrollera att en lastbil som kör tillfällig inrikestrafik i Sverige verkligen följer cabotagereglerna. Det är märkligt att regeringen inte lyfter fram en sådan enkel och effektiv åtgärd. Tusentals lastbilar kör illegalt i Sverige varje dag hade krav på frakthandlingar i hytten kunnat göra skillnad för de seriösa åkerierna redan vid årsskiftet.
Cabotageregler Vi motsätter oss den avreglering av cabotagereglerna som både Moderaterna och EU-kommissionens transportdirektorat föreslagit.
Holländska modellen. Vi vill undersöka om den holländska modellen kan vara ett sätt att motverka falskt egenföretagande.
Beställaransvar Trots en stark uppslutning bakom skärpt beställaransvar i branschen vill inte regeringen tillmötesgå riksdagens tillkännagivande. Skärpt beställaransvar är ett sätt att få ordning och reda i branschen.
Klampning på riktigt. För att klampningen ska vara verkningsfull måste få vara i mer än 24 timmar. Helt enkelt tills böter och avgifter är betalda. Annars missgynnas de Svenska åkerierna återigen.
Progressivt samarbete i Norden och EU. Flera regeringar i EU engagerar sig för ordning och reda på vägarna och motsätter sig EU-kommissionens och högerkrafternas avregleringsiver av vägtransporterna.
Trängselskatt för utländska fordon. Regeringen skjuter ständigt fram införandet av trängselskatt för utländska fordon. Det är allvarligt då omkring hälften av lastbilarna på de svenska Europavägarna är utlandsregistrerade.
Dessutom behövs säkra uppställningsplatser