Jag fick aldrig ställa frågan för Björn Söder

 

Idag på frågestunden valde andre vice talman att prioritera de frågeställare som vill ställa fråga till vice statsministern. Därför fick jag aldrig chansen att ställa någon fråga om den borgerliga budgeten som igår röstades igenom av SD och de borgerliga partierna, vad den innebär för landets lärare.

 

Nu uteblir satsningar på kvalité i äldrevården och på fler välfärdsarbetare, nu försvinner ungdomars möjlighet till jobb praktik eller utbildning inom 90-dagar och nu uteblir samarbetsregeringens stöd till de ensamstående föräldrarna. Det uteblir eftersom SD röstade med de borgerliga partierna. De borgerliga partierna i sin tur gladde sig över stödet och var beredda att sätta sig i en regering med stöd av det främlingsfientliga partiet.

 

Jag ville fråga Aida Hadzialic vad detta innebär för landets lärare och ambitionen om att återigen bli en kunskapsnation. Lärarna är ju nyckeln för att det ska kunna ske. Att borgarnas budget gick igenom får tyvärr stora konsekvenser.

Att investera i lärarna genom att höja yrkets attraktivitet genom bland annat höjda löner var den enskilt viktigaste valfrågan. Samarbetsregeringen hindrades igår att infria sina löften om att avsätta resurser för höjda lärarlöner.

 

Det är talmannen som avgör vem som ska få ordet och jag fick aldrig ställa frågan av Björn Söder.

 

Återstår att blogga om det och det har jag gjort nu.

 


Kommentarer
Postat av: Fredrik Sjölin

Att ställa fråga till sin egen minister (sin egen regering) är väl i sig helt värdelöst för oss som lyssnar. Bättre att oppositionen får chansen.

2014-12-04 @ 20:24:58
Postat av: Lars Flemström

Blev du mobbad?

2014-12-04 @ 21:26:23
Postat av: Nils johnsson

Han kanske har email?

2014-12-06 @ 10:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0