Järnvägen spåra ur

 
Järnvägen är i kris. Allvarliga tågurspårningar skett, rapporter om allvarliga brister i järnvägsunderhållet. Trafikverket anger att antalet sträckor med nya fel som riskerar att utvecklas till urspårningsfarliga fel ökade med 181 procent mellan åren 2009 och 2012.
 
Vi socialdemokrater har under många år föreslagit större investeringar i järnvägen än regeringen, både i form av nya banor och ökat järnvägsunderhåll. Inte minst Västra stambanan, som går genom Skaraborg har behov av investeringar. Detsamma gäller Kinnekullebanan där man fått sänka hastigheten på grund av banans bristande standard. Det är åtgärder som är viktiga. Men som tar tid att genomföra. Den akuta tågkris vi upplever just nu kräver andra lösningar. Någonting måste göras och det måste göras nu.
 
- Staten måste ta ett samlat ansvar för allt järnvägsunderhåll. · Det statliga aktiebolaget Infranord bör successivt omvandlas till en underhållsenhet inom Trafikverket. Underhållskontrakt bör i takt med att de löper ut överföras till denna nya enhet. · Vi vill omgående skärpa tillsynen av järnvägen. Trafikverket måste snabbt bygga upp kompetens för att inspektera säkerheten på de egna banorna och inspektera kvaliteten på entreprenörernas arbete · Meddelarfriheten hos de anställda i järnvägsbranschen.
Alla som jobbar med järnvägen måste kunna slå larm om säkerhetsbrister. Järnvägens kris går ut över jobben. Såväl arbetspendling som industrins godstransporter drabbas. Det handlar om Sveriges framtid.
 
Vi socialdemokrater har satt upp ett mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. En väl fungerande järnväg är en förutsättning för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0