Handels besöker Falköping idag

 Varje år vecka 6, genomför Handels sin årliga uppsökarvecka. Varje år blir jag inbjuden att följa med de fackligt aktiva Handelsmedlemmarna i Skaraborg. Det brukar vara både roligt, intressant och lärorikt

Det är viktigt för Handels eftersom förbundet organiserar anställda på små arbetsplatser med hög personalomsättning. Tanken är att nå både anställda som är medlemmar i förbundet och anställda som ännu inte är medlemmar.

Det blir information om kollektivavtalets värde, allt från ob till avtalspension. Och vi kommer att fråga hur det står till på arbetsplatsen. Om det finns problem förs det vidare till berörd facklig företrädare.

Jag kan få träffa anställda som inte kan ta jobb på kvällen bara för att det inte finns barnomsorg på moderna öppettider. Andra år har jag träffat kvinnor som ser diskriminering, som sliter till låga löner och otrygga anställda.

Men jag träffar också kvinnor och män som är stolta över sina jobb och som gläds över att få gå till jobbet.

Idag ska jag följa med till Falköping, det ska bli kul och jag kommer förmodligen lära mig mycket. Det brukar jag göra.  Förhoppningsvis kan jag blogga om mina intryck

 


Kommentarer
Postat av: Fredrik Sjölin

Jag hoppas att fler partirepresentanter följer med och inte bara S. Facket bör vara partipolitiskt neutralt.

Svar: Varför ska facket vara neutralt? När inte arbetsgivarna är det? Det var facken som startade det socialdemokrtatiska partiet för att kunna driva arbetarnas krav även i politiskt
Monica.nu

2014-02-03 @ 09:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0