Besökte spillrorna av Hällekis Folkets hus



Idag besökte jag Folkets Hus, eller rättare sagt såg förödelsen av branden.
Det är så tragiskt och trist att det fina Folkets Hus som betytt så mycket för samhället brunnit ner.
Det luktade fortfarande brand av bråten som låg i högar. Mitt i sotet och förkolnade väggar låg en Amelin tavla kvar, nästan orförstörd. Albin Amelin hänger på väggarna i många Folkets Hus runt om i Sverige och skildrar arbetarhistoria. 
 

 
 
Här i Hällekis Folkets hus har jag varit på möten, teater, advenstfirande, marknad, bröllopsfest, konserter med Hällekis blåsorkester och mycket mycket mer. Här har S-kvinnorna diskuterat om jobb, jämställdhet, rättvisa och solidaritet, här har jag lyssnat på tal och även talat själv om hopp och framtidstro.
 
Men vad finns det nu för framtidshopp för Hällekis Folkets Hus? Försäkringar finns men täcker det allt? Hur ska blåsorkestern få ihop till sina instrument? Mycket ovärderligt material har brunnit upp så som handskrivna protokoll och egna noter. Det går aldrig att ersätta. Men kanske kan vi bidra på något sätt.
Jag är beredd att hjälpa till med en insamling och bidra på något sätt.  



Kommentarer
Postat av: Lena Sohlberg Wagner

Insamling pågår"
https://www.facebook.com/groups/119771211376990/permalink/789468127740625/

2014-07-24 @ 16:43:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0