Ja till vägslitageavgift för tung trafik



 Moderaterna har fördubblat banavgifterna för järnvägsgods och har för avsikt att 5 dubbla banavgifterna ändå är det förvånade över att den tunga trafiken ökar på våra vägar. Under moderaternas tid vid makten har den utländska tunga trafiken fördubblas dessa betalar inte för att de sliter sönder våra vägar med sitt tunga gods. Men när Svenska seriösa åkare ska köra i andra Europeiska länder får de betala.
 
Detta är inte bara orättvist, det är ohållbart i längden. Om den seriösa näringen ska överleva behövs det lika villkor. Vi behöver hårdare tag mot de oseriösa åkarna med högre straffavgifter för de som inte sköter sig. Vi behöver riktig klampning, dvs inte bara den låtsas klamning på 24 –timmar som moderaterna föreslår, givetvis ska någon som brutit mot lagen vara klampad ända till böterna är betalada och felet avhjälp, inte släppas efter 24-timmar.
 
Vi behöver införa krav på frakthandlingar i bilen m.m. allt detta har moderaterna sölat med trots att de fått flera bakläxor av riksdagen (dvs tillkännagivanden). Att det dessutom behövs en avståndsbaserad vägslitage avgift är många medvetna om. Det skapar en bättre konkurrens neutralitet mellan transportslagen och motverkar lönedumpning. För att vi ska ha vägar som är säkra och framkomliga kommer den vägslitageavgift som vi vill införa gå till att skapa bättre vägar med kortare transporttider. Åkerier som väljer att köra miljövänligare fordon får en lägre avgift och minskar samtidigt sina bränslekostnader.
Liknande system finns redan i många länder, däribland Tyskland och Frankrike.
 
Därför säger vi ja till avståndsbaserad vägslitage avgift och hårdare snabbare tag mot den oseiöra trafiken som konkurrerar ut våra förare för 20 kr i timmen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0