Tågstrul, tågkaos och splittrat järnvägsunderhåll
Tågkaoset är en risk för jobben i hela Västsverige. Uppgifter från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, visar att exportindustrin i Sverige förlorar 1,5 miljarder årligen i intäkter på tågkaoset. Vi har helt enkelt inte råd med tågkaoset.
Såväl Riksrevisionen, regeringens egen utredare och Statens haverikommission har pekat på problem och risker med dagens politik. Järnvägsunderhållet är nu så uppsplittrat så att det saknas kunskap om vad som behövs för att tågen ska gå i tid. Nyligen framkom det i SVT att det kan fattas åtskilliga miljarder till järnvägsunderhåll.
För socialdemokraterna är en fungerande järnväg en viktig del i vår jobbstrategi. Bättre fungerande järnväg tillsammans med investeringar i forskning, vägar, bostäder och klimatsatsningar måste till för att bryta den höga arbetslösheten.
Vi satsar på järnvägsinvestering i vår budget och ska ta itu med bristerna av järnvägsunderhållet. Vi vill att staten tar det övergripande ansvaret för järnvägsunderhållet. Trafikverket måste snabbt bygga upp en kompetens för att inspektera banorna.
I takt med att de privata underhållskontrakten löper ut ska staten successivt ta över järnvägsunderhållet i egen regi. Det gör det möjligt att arbeta mera förebyggande med järnvägsunderhållet.
Resurserna till järnvägsunderhållet måste öka samtidigt som anslagen måste användas mer effektivt jämfört med i dag. Socialdemokraterna anslår tio miljarder mer till järnvägsunderhåll jämfört med den moderatledda regeringen fram till år 2025.