Jo jag tjuvstartade badet!


Nu är det dags för återinvigning av Boulognersjön i Skövde. Det är fantastiskt roligt att det äntligen blir av. Jag hoppas att Skövdeborna, inte minst barnfamiljerna, ska ta tillfället i akt och använda den. Det är inte många städer i Sverige idag som kan erbjuda en badsjö ett stenkast från centrum.

Jag har alltid hävdat att Skövde behöver fler badplatser, antagligen för att jag är uppvuxen i Hällekis vid Vänern. Sedan Arenan stod klart har vi inte ens haft möjlighet att bada i en bassäng utomhus i centrum.

 

Eftersom klassamhället inte tar semester kan inte alla barn och ungdomar åka vare sig till kusten eller utomlands utan måste stanna kvar i stan.

Det är också därför som fler badplaster behöver röjas och skötas om på ett bättre sätt, inte minst Karstorpsjön är i stort behov av en upprustning. Att vi dessutom måste bekämpa orättvisor och fattigdom är självklart.

 

Som ni vet vid det här laget lade jag min första motion om att återställa badsjön i Boulognerskogen redan 1989. Därför var jag extra sugen på att få bada i sjön och tjuvstartade badandet i söndags. Naturligtvis hade jag kollat om det var badförbud innan invigningen och det var det inte. Därför kunde jag glatt hoppa i och jag kan meddela att det var friskt, skönt och ljuvligt att ta de första simtagen.

 



Hoppas invigningen går bra, jag missar den eftersom jag är i Baku med OSSE. Det kan ni läsa mer om på denna blogg de närmaste dagarna.  


Kommentarer
Postat av: gerd berg

badar numera ytterst sällan och aldrig utomhus, men lärde mig simma i föregångaren på tidigt sextiotal....

2014-06-27 @ 16:26:31
URL: http://fagersannagerd.blogg.se/
Postat av: Anna-stina

Hej jag undrar hur ni har tänkt att : rörelsehindrade ska kunna komma ner i Boulogner sjön? För finns ingen ramp .el. stege vad jag kan se ner från bryggorna? & Om man skulle kunna ta sig i vattnet så kommer man inte upp igen!
Alla klarar inte av att vada ut ifrån sand stranden & resten av kanten är ju bara vass sten...
Hur tänker man när man annlägger /renoverar en sjö för 4 miljn.& sen inte gör den handikap anpassad ett enda dugg ?

Skövde kommun Hej! Jag vet inte vad som är planerat med handikappanpassningen mer än att det ska byggas mer. Jag har skickat vidare frågan men de har gått för helgen. mvh Joakim på kommunikationsenheten
Varför ska vi rörelsehindrade behöva vänta ända till i höst ? Det är Nu det är sommar! & med dom stora begrännsningar som är i Lss ledsagar service där dom inte får köra bil .el. lämna brukarens närområde & att man har så otroligt få timmar hjälp 3 h / mån. & att västtrafik dragit in bussturer. Så har man blivit hänvisad av personal & handläggare till Boulogner om man vill bada utomhus..också Glömmer ni? Att handikap anpassa den? & tycker att man ska vänta på en ev.utbyggnad i höst?

2014-07-04 @ 17:24:04
Postat av: Anonym

Hej jag undrar hur ni har tänkt att : rörelsehindrade ska kunna komma ner i Boulogner sjön? För finns ingen ramp .el. stege vad jag kan se ner från bryggorna? & Om man skulle kunna ta sig i vattnet så kommer man inte upp igen!
Alla klarar inte av att vada ut ifrån sand stranden & resten av kanten är ju bara vass sten...
Hur tänker man när man annlägger /renoverar en sjö för 4 miljn.& sen inte gör den handikap anpassad ett enda dugg ?

Skövde kommun Hej! Jag vet inte vad som är planerat med handikappanpassningen mer än att det ska byggas mer. Jag har skickat vidare frågan men de har gått för helgen. mvh Joakim på kommunikationsenheten
Varför ska vi rörelsehindrade behöva vänta ända till i höst ? Det är Nu det är sommar! & med dom stora begrännsningar som är i Lss ledsagar service där dom inte får köra bil .el. lämna brukarens närområde & att man har så otroligt få timmar hjälp 3 h / mån. & att västtrafik dragit in bussturer. Så har man blivit hänvisad av personal & handläggare till Boulogner om man vill bada utomhus..också Glömmer ni? Att handikap anpassa den? & tycker att man ska vänta på en ev.utbyggnad i höst?

2014-07-04 @ 17:24:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0