Satsa på bättre järnvägsunderhåll



Idag diskuterar Riksdagen åtgärder för transportsystemet för 2014-2025. Det är ett omfattande material som handlar om såväl järnvägssatsningar, vägar, sjöfart, underhåll och den olagliga lastbilstrafiken som inte åtgärdas. 
Anders Ygeman var tydlig i debatten om våra satsningar, nuvarande underhållsmissar och bättre ordning i framtiden.

Vi socialdemokrater ska för att få fart på jobben investera i infrastruktur för framtiden. Vi ställer oss samtidigt bakom de projekt som regeringen valt att lyfta fram i sin nationella plan. Men har alltså högre ambitioner inför framtiden för jobbens, tillväxten och miljöns skull. 

Ett förbättrat underhåll av både järnvägar och vägar ökar transportsystemets robusthet och kapaciteten.  På både järnvägssidan som på vägsidan är behoven stora. Åtgärderna skapar även snabbt arbetstillfällen i maskin-, åkeri- och järnvägs- och anläggningsbranscherna. 

Vi ser med oro på de uppgifter som framkommit att det räknats fel på kontaktledningar, felen är inte små, det handlar om miljardbelopp. Det är trist att regeringen drar ner på vägunderhållet med 770 miljoner kronor. 

Vi vill anslå 10 miljarder till järnvägsunderhåll utöver regeringens anslag fram till 2025 och 5 miljarder utöver regeringen till vägunderhåll fram till 2025. Detta belopp är satt med tanke på den osäkerhet som råder om underhållsbehoven och det osäkra underlag hela den nationella planen vilar på.

Vi vill koncentrera investeringarna och de stora underhållsinsatserna på järnväg till de mest trafikerade områdena där kapacitetsbristen är som störst. De handlar på järnvägssidan om stambanorna.

Kapacitetshöjningarna innebär fördelar både för persontransporter och godstransporter. Det ger stora fördelar både för regional persontrafik och godstransporter. Bärighetsåtgärder för de vägar som är mest angelägna för skogs- och basindustrins godstransporter främjar också lokal besöksnäring och arbetspendling.

Det splittrade järnvägsunderhållet har visat sig bli både dyrt, ineffektivt och ryckigt. Dessutom har 700 järnvägsunderhållsarbetare varslats trots att behovet av underhåll är enormt just nu. 
Socialdemokraterna anser att järnvägsunderhållet behöver såväl ökade resurser som en bättre fungerande organisation.

Vi föreslår att staten tar ett samlat ansvar för järnvägsunderhållet. Ett första steg är att Trafikverket snabbt bygger upp en organisation för att inspektera banornas skick och underhållsbehov. I takt med att kontrakten löper ut ska de successivt tas över av en ny enhet inom Trafikverket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0