Ja till kunskap i skolan, nej till betyg i lägre åldrar

 

Så kom då de borgeliga partiernas betygsutspel som ska "bevisa" att de har en bättre skolpolitik. Deras ambition är det antagligen inget fel på.  Problemet är att det tyvärr kan få motsatt effeket.

Givetvis ska vi ska vända den förfärliga utvecklingen i skolan. Men det gör vi inte genom att stämpla barnen i pannan med ett lågt betyg. Alla barn har rätt att nå kunskapsmålen i grundskolan. Men barn utvecklas olika och barn har olika behov av hjälp och stöd för att klara sig. Nu finns skriftliga omdömen för att elever, föräldrar och lärare tillsammans ska se hur stödet ska gå till. Där kan det utvecklas vad eleverna lär sig är det lättare att se vilket stöd varje enskild elev behöver.

Betygen avgör om ungdomar har möjlighet att komma in på sin drömutbildning eller om man får det jobb man vill ha. Men just därför är betygen viktiga för elevernas framtid ska de inte sättas för tidigt. Och om betygen inte är likvärdiga mellan skolor och delar av landet förlorar de sitt värde. Vi har sett tendenser på betygs inflation mellan skolor för att locka till sig elever. Det är inte bra.

Nu när jag besökt många skolor i Skaraborg har jag inte hört någon som krävt betyg i lägre åldrarna. Däremot har jag hör många önskemål lugn studiemiljö, läxhjälp och fler lärare.

 

Därför tror jag att de borgerliga partierna är inne på fel spår


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0