Debatter i Riksdagen


Idag var det både utskottssammanträde och interpellationsdebatter samtidigt. Det brukar inte vara så. Vi Riksdagsledamöter brukar kunna delta i kammardebatter och det kan vi inte när utskott pågår. Men det blev att laga efter läge och springa mellan trafikutskottets sammanträde och Riksdagens kammare.
Min första debatt handlande om E-tjänster i äldreomsorgen och hemvården. Det skulle kunna innebära betydligt bättre kvalite för de äldre genom daglig kontakt med sjukvården och stor avlastning för personalen. Idag sliter personalen hårt, stressar och lider av dåligt samvete för att de inte hinner med.
Min andra debatt handlade om avregleringen av apoteken och de problem det inneburit.
Sedan deltog jag i de interpellationsdebatter som Anders Ygeman initierat om kapacitetsbrist, varsel och uppsägningar på järnvägen. Samt arbetet i EU mot den illegala lastbilstrafiken. 

Den senare debatten blev oerhört intressant eftersom trafikutskottet krävt åtgärder av ministern för att komma tillrätta med fusket på vägarna. Än så länge har regeringen inga åtgärder att ta till men det sägs att regeringen tänkt lägga en proposition mitt i sommaren, det innebär att vi i Riksdagen inte kan hantera den och än  mindre fatta beslut om förbättringar.

Fortsättning lär följa    




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0