Svensk järnväg i kris och Moderaterna tar inte problemet på allvar
Pendlare och företag som vill få fram sitt gods har tappat förtroendet för järnvägen.
En studie från Kungl. Tekniska högskolan (KTH) visar att den svenska exportindustrin förlorar 1,5 miljarder kronor årligen i intäkter på grund av järnvägskaoset. Enbart företaget SSAB beräknas förlora 150 miljoner om året i intäkter. Det går naturligtvis ut över jobben inom exportindustrin.
Samtidigt varslas underhållsarbetare för järnväg med över 700 personer trots att regeringen påstår att de satsar på järnvägen. Ett splittrat järnvägsunderhåll gör att ingen tar ansvar.
Sverige har både en dåligt fungerande järnväg och dessutom högre arbetslöshet än många andra jämförbara länder.
Dessutom har Riksrevisionen sågat sättet att styra och leda järnvägen.
Allt detta sammantaget borde leda till eftertanke hos Anders Borg som påstått att Svensk järnväg är överinvesterat. Det borde leda till handling av infrastrukturminister Elmsäter- Swärd och det borde leda till att statsministern tar tag i tågkaoset. Men tyvärr har vi en trött, oengagerad, kraftlös regering som istället för handlingskraft tycks längta till att bli befriad från sitt uppdrag den 14 september.
Vi socialdemokrater vill investera för framtiden när det gäller järnvägen och jobben. Därför måste vi både våga investera i ny järnväg, förbättra den som redan finns och se till att underhållet fungerar. Vi vill samla järnvägsunderhållet, vi vill ha moderna välfungerande metoder för kapacitetstilldelning och trafikledning.
Det är dags att ta i tu med tågkaoset på allvar.
Felet är att Banverket har slagits ihop med Vägverket och andra trafikmyndigheter till Trafikverket med Gunnar Malm, "arkitekten" bakom sammanslagningen, som generaldirektör.
Elmsäter-Svärds misstag är hon litar på sin ljugande generaldirektör och papegojlikt upprepar dennes lögner att vi med det nuvarande upphandlingssystemet får "25 % mer järnväg för pengarna".
Socialdemokraternas misstag är att de tror att det räcker med en ny regering, som ger generaldirektören nya direktiv. Visa nu handlingskraft genom att den ljugande och totalt inkompetenta generaldirektören skiljs från allt som har med järnväg att göra!
Men det räcker inte heller. Trafikverket är Gunnar Malms skapelse. Järnväg är en helt annan teknik än landsväg, sjöfart och flyg, och måste ha sin egen myndighet under en egen generaldirektör, detta i synnerhet om en stor del av underhållet ska återtas i statens egen regi.
Det är inte en modell, som passar landsvägen, men är nödvändig för att järnvägen ska fungera. Låt järnväg och landsväg arbeta under sina egna villkor, utan en gemensam tvångströja. Det handlar inte bara om att ge Gunnar Malm nya direktiv. Man måste ha en generaldirektör som behärskar tekniken och kan ta göra egna initiativ utan att komma på kant med verkligheten.
Det yttersta beviset på moderat handlingsförlamning är att man inte vågar flytta på en uppenbart olämplig generaldirektör. Vågar Socialdemokraterna?