IT-Tips Till Kaplan

 

 

Sverige har fått en ny IT-minister, förutom att önska lycka till har jag roat mig med att skriva motioner som kan bidra till att Sverige återtar sin position som IT-nation i världsklass. Men som flera readn har betonat ligger inte IT-politiken enbart på Mehmet Kaplan. IT samhällsomdanande och påverkar i stort sett alla politikområden. Näringsministern, utbilningsministern, socialministern, justitsieministern, arbetsmarknadsministern och statsminsitern har anledning att följa och driva IT-frågorna för att flytta upp Sverige till IT-toppen.

 

Eftersom jobben kommer först för oss socialdemokrater betonar jag vikten av IT inom näringslivet i ett antal motioner som t. ex en om expertföretag

 

Utbildning till grunden att få ner arbetslösheten har jag också betonat vikten av IT i skolan  eftersom det behövs investeringar i IT-kunskaper och IT-användande under hela utbildningen, från förskola och grundskola till högskola. Tillsammans med mina länsbänkskompisar skriver jag om dataspelsbranchen och utcevklingen av den som bl.a finns på Högskolan i Skövde

Jag skriver hur vi ska ta tillvara IT inom arbetsmarknadspolitiken.

Naturligtvis handlar flera av mina IT-motioner om digitalinfrastruktur, säkerhet och mål för mobilt bredband.

IT ska vara i människans tjänst och jag skriver om hur modern IT-teknik kan användas i hemsjukvården mm

 

Ni som känner mig vet hur jag vurmar för IT-Titti som jag kallar folkbildningssatsningen för den miljon som fortfarande står utanför IT-samhället.

 

Det är några tips jag ger Kaplan, jag har fler på lager och återkommer i frågan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0