Om att premiärtala i FN




Nu har jag gjort debut som talare i FN. Tidigare när jag varit här har jag bara gjort korta inlägg och ställt frågor till huvudtalare. Men nu har jag alltså talat i ett så allvarligt ämne som fred mellan Palestina och Israel.  De som vill läsa mitt engelska tal kan klicka på förra inlägget i min blogg.

Jag valde att betona Folke Bernadotte som fredsmäklare men som mördades för att han ville hitta en lösning med två stater redan 1948. I övrigt handlade talet om regeringens beslut att erkänna Palestina för att injicera lite hopp i regionen och hopp till barnen och ungdomarna på Gaza och i Västbanken. 

Påståendet om att Sverige enbart favoriserar Palestina är fel, men Israel är den starka parten i konflikten och det behövs mer jämbördiga parter i fredsförhandlingar. Beslutet att erkänna Palestina har syftet att stödja moderata krafter i Palestina och innebär att båda sidorna ska lägga ner vapen och erkänna varandra. 

IPUs Mellanöstern kommittén har varit i Jerusalem, Betlehem, Ramalla och på Gaza med fler platser i området. Vi har sett hur fattigdomen och brist på vatten leder till misär att barnen kommer i kläm. Vi har sett vad som sker vid muren och vid checkpointsen. Det är diskriminering, förtryck och apartheid som pågår dagligen 

Hamas är terrorstämplad och att många tycker att vi inte borde tala med sådana organisationer eller låta de få makt i samband med ett erkännande. Men min kollega Lord Frank Judd från England som är ordförande i IPUs Mellanösternkommitté. Han säger ofta att det hade aldrig löst sig i Nordirland om de inte hade pratat med IRA. 

Barnen i Palestina och Israel behöver modiga politiker från hela världen som ställer upp för fred och säkerhet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0